Opel произвежда с инструменти от 3D принтер

Екипът по виртуален инженеринг от Рюселсхайм използва потенциала на 3D принтирането в производството на Adam Rocks

Екипът по виртуален инженеринг от Рюселсхайм използва потенциала на 3D принтирането в производството на Adam Rocks (снимка: Opel)

Заводски системи за сглобяване, произведени от 3D принтер, заемат важна роля в производствения процес на автомобилите Opel. Екипът за виртуални симулации, воден от Саша Хол, принтира полимерни инструменти за сглобяване в Рюселсхайм, Германия. Те от своя страна изпълняват задачите си в различни заводи на Opel в Европа.

По-евтини и с по-кратък процес на производство, тези инструменти се използват в Айзенах за сглобяване на модела Adam и неговия събрат Adam Rocks. И това е само началото – експертите на Opel смятат, че инструментите, създадени с помощта на 3D принтер, ще се увеличават. „В бъдеще все повече 3D инструменти ще се интегрират в производствения процес”, отбелязва Саша Хол.

За производството на Adam Rocks в Айзенах се използва специфична фиксирана конструкция, изработена от 3D принтер, която интегрира логото с името на автомобила на страничното стъкло. Принтиран 3D водач спомага за опростяване на монтажния процес и прецизното поставяне на предното стъкло.

Други инструменти от принтера се използват за прикрепване на хромираната лайстна на праговете на вратите на Adam Rocks и за инсталиране на стандартния сгъващ се платнен покрив Swing Top. Около 40 подобни устройства и инструменти се използват в завода в Айзенах.

„Ако нещо бъде променено по автомобила, ние лесно можем да модифицираме инструментите с няколко клика”, отбелязва Хол. „3D принтиращият процес ни позволява да произведем всяка форма, която можете да си представите. За разлика от конвенционалните технологии за производство, ние не се сблъскваме с ограничения”.

Екипът за виртуален инженеринг в Рюселсхайм създава и едромащабни части. Използването на технологии за съчетаване на различен брой по-малки елементи прави възможно производството на по-големи части – например, създаване на помощен инструмент за страничните елементи на задния спойлер на Adam Rocks.

В процеса на 3D принтиране се стопява пластмаса, която след това се полага в последователни слоеве, всеки от които с дебелина от едва 0,25 мм. Използваният полимер е лек, здрав и подходящ за различни цели. Кухите пространства и изпъкналости се обработват със запълващ материал, който впоследствие се отмива с устройство приличащо на душ.

„Процесът е подобен на строителството на мост или на перила. Там високите или изпъкнали елементи трябва да бъдат укрепени и поддържани докато не бъде завършен целият процес. Чак тогава поддържащите елементи се демонтират”, отбелязва Хол.

Принтиран 3D водач спомага за опростяване на монтажния процес

Принтиран 3D водач спомага за опростяване на монтажния процес (снимка: Opel)

Малкият брой поддържащи рамки за специфични процеси в крайното производство преди се произвеждаха на ръка по сложна технология с използване на фрезовани отливки и гума. Благодарение на 3D принтирането, производствената себестойност на тези инструменти се намалява с до 90 процента. В допълнение принтираните елементи са готови за използване след едва осем часа и са с до 70 процента по-леки.

Друго предимство е фактът, че тези инструменти могат да се обработват химически и механично. Те например те могат да бъдат пробивани, рязани, шлифовани, лакирани или лепени, както и комбинирани с различни други материали. Удобно и прецизно дообработване може да бъде правено на компютър в рамките на минути.

„Можем да адаптираме инструментите за всякакви производствени ситуации, а така също да ги направим удобни и функционални за колегите ни на поточната линия,” допълва Хол.

Производството на Opel Insignia и кабриолетът Cascada също се ползват от услугите на 3D принтирани инструменти, които ще бъдат въвеждани поетапно и за други модели на Opel. Новите Corsa, Vivaro и Mokka, които ще започнат да напускат поточните линии в завода в Сарагоса ще са измежду моделите произвеждани с помощта на инструменти създадени на 3D принтер.

Коментари по темата: „Opel произвежда с инструменти от 3D принтер”

добавете коментар...

  1. иво

    Може така да са си решили проблема с ръждата 🙂

  2. Драгомир

    Стига с тези новини за употреба на 3D принтери. Ясно е на всеки, че навлязаха навсякъде в производството, като допълнителна технологии (за някои малки и много сложни детайли).

Коментар