Медиите не отразявали успехите на българската икономика

„Успешната икономика в България е анонимна и е в информационно затъмнение”, заяви Лидия Шулева (в средата) – снимка: БСК

Бизнес организации се обединиха за по-широка публичност на успехите на българските предприятия и предприемачи. Инициативата „За да успеем в България” ще работи за повече добри новини за българската икономика, стана ясно днес на пресконференция в БТА.

63% от българите биха искали да научават повече за успешни български предприятия и български предприемачи. 59% изразяват неодобрение, че в медиите не се споменават имената на успешните компании, а само 18% са на обратното мнение. 74% смятат, че негативните новини преобладават в българските медии. Това показва проучване на общественото мнение, проведено от Агенция „Тренд” по поръчка на Германо-българската търговско индустриална камара (ГБТИК) и група партньорски бизнес организации, участващи в съвместната инициатива „За да успеем в България”.

Инициативата е провокирана от отказа от страна на електронните медии да споменават фирмени и продуктови наименования с информационна, а не с рекламна цел, с което лишават аудиторията от пълноценна информация и ограничават възможностите за развитие на корпоративната социална отговорност. В резултат на това, до българските граждани (най-вече до младите хора) не достига необходимата информация за съществуващите възможности за пълноценна и качествена трудова реализация в български компании, предлагащи отлични условия за труд и кариерно израстване.

„Липсата на информация в електронните медии за успешни български предприятия и за условията на работа в тях е една от причините много млади хора да смятат, че в България няма добри условия за професионална реализация”, заяви Лидия Шулева, председател на Специализираната комисия по икономическо развитие към ГБТИК и основен координатор на инициативата.

За кратко време към инициативата са привлечени и други бизнес организации, сред които Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК), Адвантидж Австрия, Българо-румънската търговско-промишлена палата (БРТПП), както и  Българската търговско-промишлена палата (БТПП), Конфиндустрия България, Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) и Шведско-българската търговска камара (SweCham).

В средата на ноември ще се проведе кръгла маса с участието на всички заинтересовани страни за открита дискусия по проблема. На следващ етап ще се пристъпи към подготовка на предложения за нормативни промени, които да осигурят възможността за обективно представяне на икономическите достижения на българските предприятия, а аудиторията да бъде пълноценно информирана по възможно най-обективния начин.

„Ключовата ни цел е да обърнем тренда и добрите новини да станат преобладаващи, за да се провокират по-позитивни нагласи у българите. Не може още от сутринта негативните новини да ни заливат и хората да отиват силно демотивирани и обезверени на работа. Това не помага на никой, нито на отделния човек да иска да бъде по-успешен, нито на страната ни като цяло. За съжаление, успешната икономика в България е анонимна и е в информационно затъмнение”, сподели Лидия Шулева.

Според председателя на БСК Радосвет Радев, не медиите са 100% виновни и вероятно има и известна доза автоцензура. „Ние не говорим за скритата позиционна реклама на предприятията. Искаме ясно да се споменават тези организации, когато са направили нещо позитивно за обществото. Големите компании имат собствени регламенти и програми за корпоративна социална отговорност. Често те спасяват цели болници или човешки животи, или пък инвестират в опазването на околната среда. Представете си те абсолютно садистично са наказани от регламентите в България”.

По думите на Радев, предприемачите, освен всичко друго, са част от обществото и то им е точно толкова скъпо, колкото и всичко останало. „Затова, заедно с другите бизнес организации, ще поискаме нормативна промяна, защото текстът е двусмислен и тази двусмисленост позволява на надзорните органи и медиите да го интерпретират според интелигентността на работещите в тях. Преди шест години имаше едно Указание на СЕМ, което дава някакво разграничение на „реклама” и „информация”, но оттогава съставът на СЕМ се е сменил шест или седем пъти. Въпросът трябва да бъде уреден с нормативен текст, а не с указание на един регулаторен орган”, каза Радев.

„Българската икономика се развива, а индустрията ни се развива изпреварващо. Това показват и данните на Световната банка и на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, към която сме се запътили. Според данните им, откакто сме в ЕС имаме над 1/3 ръст на БВП по съпоставими цени на глава от населението. А за този период средната работна заплата по номинал у нас е нараснала 3 пъти. Износът ни също бележи ръст, като водещи сектори са тези с висока добавена стойност като машиностроенето и електротехниката. Това очевидно масово не се знае от българите”, заяви Васил Велев, председател на УС на АИКБ.

Коментари по темата: „Медиите не отразявали успехите на българската икономика”

добавете коментар...

  1. Николай Тосков

    Странна ситуация, само този който изказа положително мнение по статията си е написал името, а тези с негативно и просташко мнение не смеят да си напишат имената и се крият зад “анонимен” и т.н.

  2. Фофу

    ДАда, …. Много лесно че НИ секне ентусиазма, особено когато се пръкват мрънкалници дето им е крив света.

    Ами представи си заплатите също с в механизЪма на търсенето и предлагането. Заплатите се вдигат когото се стигне до там че има недостиг на хора и се налага една фирма да предлога повече за да дръпне някой по-качествен.

    А недостиг на хора се случва където има раздвижена бизнес среда, т.е. инициативата за която говорим, а не където има мрънкане.

    А под хора имам в предвид качествени такива. Щото има и такива дето е по-добре да им плащаш само за да стоят настрана.

  3. Anonymous

    ДАда, ще го караме на облъчване! Много лесно че ви секне ентусиазма – като толкова е добре бизнес ситуацията, айде дигайте заплатите!

  4. Фофу

    Хубава инициатива. Хубаво ще е предприемчивите хора да видят малко развития на идеи и инициативи, на фирми, “на живо” и в подробности. Малко да прихванат кураж.

    Щото все още внушенията са, че извън крилото на партията кърмилница цари отчаяние и безсилие.

  5. Az

    Разбихме образованието, здравеопазването, правосъдието, престъпления растат,раждаемостта пада главоломно,… Фолксваген отидоха в Турция. Ама ние сме №1 и цъфтим, мхм!

  6. Димитър Иванов

    Напълно съм съгласен със статията. Още повече така с това отрицателното се настройват много българи да напускат страната.
    За мен медиите носят огромна вина. Имаше някакви рубрики “добрата новина” и те изобщо не бях нещо кой знае какво. Не, че не трябва и малкото направено от малкия човек в ежедневието да се покаже, но задължително трябва и значимото да се показва.
    Може де не се споменяват фирмите, а само инициали, но да са описват важните неща, които са добри и ценни.

Коментар