Бил Гейтс влага $35 млн. в отворена наука

Бил Гейтс инвестира в изследователска мрежа, която копира модела на отворения код

Бил Гейтс инвестира в изследователска мрежа по модела на отворения код

Основателят на Microsoft Бил Гейтс инвестира $35 млн. в стартиращата компания ResearchGate, която разработва социална платформа за съвместна работа над научни изследвания. Чрез нея учените могат да отворят своите разработки за широката аудитория и да формират общности за по-нататъшни изследвания.

ResearchGate стартира през 2008 г. по инициатива на бившия учен медик, а по-късно предприемач – Иджад Мадиш. Докторът по медицина се разочаровал от традиционните форми на взаимодействие между учените при подготовка на дисертацията си и решил да пусне в интернет социална услуга, която позволява на изследователите да работят над своите теми по начина, по който програмистите създават отворен софтуер.

Уеб-платформата на Мадиш дава възможност на учените да публикуват за открит достъп както готови документи, така и все още сурови данни от експерименти, които се нуждаят от анализ и обработка. Социалните механизми на ResearchGate позволяват на учените да водят дискусии, да намират колеги, работещи в същата област, и да се обединяват в общности за съвместна работа. Подходът на ResearchGate на практика копира отворения модел за разработка на софтуер.

Да се промени консервативното мислене на старото поколение учени е трудна задача, но идеята на Мадиш става все по-популярна сред младите изследователи, които са заинтересовани от иновативните подходи. В момента сайтът има над 2,9 милиона потребители, повечето от които са учени в сферата на биологията, медицината, информационните технологии, физиката и историята.

Идеалистичният фокус на проекта се харесва на инвеститорите, а сред тях се оказа и символът на Microsoft Бил Гейтс, известен напоследък с благотворителната си дейност. Гейтс се свързал със създателите на ResearchGate чрез посредник, след което лично отишъл във Франция за преговори като инвеститор. Двете страни стигат до сделка, в резултат на което Бил Гейтс влага 35 милиона долара в проекта.

Интересът на основателя на Microsoft към науката, както и неговият опит в развитието на технологиите, го правят идеален инвеститор за проекта, коментира Иджад Мадиш. В последните години Бил Гейтс вложи над 28 милиарда долара в научни изследвания. Чрез семейната фондация Бил и Мелинда Гейтс той финансира и редица програми за борба с инфекциозни болести.

Много от потребителите на ResearchGate се занимават с изследвания на проблеми, които интересуват и фондацията на семейство Гейтс. Социалната платформа за отворена наука се поддържа и от страна на венчърни капиталисти. Проектът може да печели от публикуване на обяви за работа и реклама. Предвижда се също интегриране в платформата на интернет магазин.

Коментари по темата: „Бил Гейтс влага $35 млн. в отворена наука”

1. Иван

Всичко е повече от ясно! Най-голямата пиратската компания в света е Microsoft. ResearchGate копира не само модела на създаване на софтуер с отворен код, но и копира и чуждия труд и съдържание от вече изградени цифрови хранилища, архиви и библиотеки, които от не малко години са с отворен достъп и отворен софтуер.

Моделът на ResearchGate е след като изкопира достатъчно много готови данни, ще започне да стартира най-различни платени уеб услуги, абонаменти реклами и много други.

2. Драгомир

Науката винаги е била отворена. А иначе готови резултати се публикуват в arxiv.org (за тези, които не знаят). Социална мрежа за учени винаги е била необходима, но спецификата на науката е твърде по-различна от стадния принцип на facebook. Ще разгледам researchgate, но не съм позитивно настроен към проекти, които имитират готови доста по-различни структури. А и дали е нормално биолог да създаде точно такъв продукт. Това е все едно математик да създаде оранжерия за растения и да се чуди, защо не е популярна.