Използването на онези многобройни, характерни за чата съкращения от типа "LOL", "plz", "xxx", които младежите често използват при размяната на текстови съобщения по телефоните, не е страшно за уменията на децата да пишат грамотно или да четат. Нещо повече, те може би дори помагат на учениците да четат и пишат по-добре.
Това твърдят британски учени, които са направили изследване по темата и са установили, че СМС-навиците в писането могат дори да стимулират възможностите за четене у децата. Учените са направили проучването с голяма група деца на възраст от 8 до 12 години.
Много хора смятат, че жаргонният език, използван при размяната на кратки текстови съобщения и "чатене" чрез СМС, е своеобразен езиков вандализъм. За него дори има обособено понятие, като британците деликатно го наричат "текстизъм", а в България по-често определят този стил като "чатица".
Сега учените оборват тази теория, като извеждат изводи, че съкращенията развиват "фонологичната култура" на младите. "Фонологичната култура" е понятие, с което се обозначава способността на детето да разпознава, отличава и борави с утвърдени последователности от звуци в речта – например децата, които могат лесно да посочат кои думи се римуват, или коя дума се получава, когато от друга дума махнете една буква – имат високо ниво на "фонологична култура".
Екипът на д-р Клеър Ууд, които изследовател в университета в Ковънтри, възнамерява д продължи изследването си в областта. Сегашното му проучване е резултат от малък финансов грант, получен от правителството, но тепърва предстои изследване в много по-широки мащаби.
Британските учени едва ли са се загрижили за не-британските деца.