TechNews.bg
АнализиВодещи новиниНовиниТоп новини

Телефоните втора ръка в Европа: фактори за растежа

Ремонтираните и употребявани мобилни телефони стават все по-търсени
(снимка: CC0 Public Domain)

В условията на значителна промяна на потребителското поведение и пазарната динамика, секторът на ремонтираните и употребявани мобилни телефони в Европа е готов за забележителен растеж. Той ще нарасне от 24,43 милиарда щатски долара през 2025 г. до 47,16 милиарда щатски долара до 2032 г., което означава стабилен годишен темп на растеж от 11,5%.

Ръстът в търсенето на ремонтирани и употребявани мобилни телефони се дължи на комбинация от фактори. От една страна е достъпността. Тъй като цените на новите смартфони продължават да се покачват, потребителите все повече търсят по-изгодна алтернатива. Ремонтираните и употребявани устройства предлагат значителни спестявания без компромис с качеството.

Екологията също играе роля. Нарастващите опасения относно електронните отпадъци и въздействието върху околната среда от производството на нови устройства накараха потребителите да мислят дали не могат да бъдат по-съзнателни потребители. Рециклираните телефони, като удължават жизнения цикъл на устройствата, допринасят за намаляване на електронните отпадъци.

Регулаторната подкрепа допълва тези два фактора. Инициативи на Европейския съюз като например законите за правото на ремонт и политиките за кръгова икономика насърчават ремонта и повторната употреба на електронни устройства.


Рециклираните телефони са водещи

В рамките на пазара ремонтираните телефони представляват най-големия сегмент, представляващ 58,2% от пазарния дял. Тези устройства, възстановени до състояние да са като нови чрез строги тестове и ремонти, предлагат на потребителите надеждна и достъпна алтернатива на новите телефони.

Средният ценови сегмент, обхващащ устройства с цена между 200 и 500 долара, преживява най-бърз растеж. Този ценови диапазон е привлекателен за потребителите, търсещи първокласни функции на по-достъпна цена.

Цифрови платформи и електронна търговия

Възходът на онлайн платформите оказа значително влияние върху пазара на ремонтирани и употребявани мобилни телефони. Каналите за електронна търговия представляват 57,1% от продажбите през 2023 г.

Електронните платформи изглеждат предпочитани, защото позволяват на потребителите да сравняват модели, конкретни функции и цени. Много от платформите дават определен гаранционен срок и имат сертификати за качество, което дава още повече увереност на потребителите.


Западна Европа е начело

Западна Европа доминира на пазара, когато става дума за телефоните втора ръка. На нея се падат 66% от европейския пазар на телефони втора ръка.

Страни като Германия, Франция и Обединеното кралство са водещи както в потреблението, така и в предлагането. Високите нива на разпространение на смартфони, съчетани със силните местни екологични политики и осведомеността на потребителите, допринасят за напредъка на този регион.

Централна и Източна Европа обаче се очертават като значителни области на растеж. Нарастващите темпове на разпространение на смартфоните и разширяващата се инфраструктура за електронна търговия стимулират търсенето в тези региони.

Потребителско доверие

Едно от предизвикателствата на пазара на ремонтирани и употребявани мобилни телефони е осигуряването на доверието на потребителите. Променливостта в стандартите за ремонт и опасенията относно дълготрайността на устройствата могат да възпрат потенциалните купувачи. За да се справят с това, много компании прилагат строги мерки за контрол на качеството и предлагат гаранции, за да гарантират на клиентите надеждността на продуктите.

Предизвикателства

Ключово предизвикателство на този пазар е разпространението на фалшиви смартфони. Тези фалшиви устройства, често почти неразличими на външен вид от оригиналните модели, подкопават доверието на потребителите в сектора на обновените смартфони.

Според данни на ЕС, само през 2022 г. са конфискувани 86 милиона фалшиви стоки на стойност над 2 милиарда евро, като електрониката е една от водещите категории. Този приток на нискокачествени, измамни продукти доведе до скептицизъм сред потребителите, което възпрепятства потенциала за растеж на легитимните обновени предложения.

Коментари