
Вертикалните мишки за компютри не са ново явление на пазара. Калифорнийската компания Evoluent започва да произвежда такива модели в средата на 90-те години, но до ковид пандемията подобни мишки оставаха нишов продукт.
Преди няколко години типичната вертикална мишка изглеждаше като ясен компромис. За да подобрят ергономичността, производителите трябваше да жертват всичко или почти всичко – висококачествен сензор (подходящ за игри), висока честота на опресняване (за намаляване на времето за реакция), приятен за окото дизайн и материали, възможност за фина настройка (и създаване на макроси) чрез официален софтуер и т.н.
Вертикалните мишки бяха предимно „спартански” устройства, които можеха и правеха само едно – да се борят със синдрома на карпалния тунел. Сега тези джаджи започват да излизат от тясното си предназначение.
Изборът на вертикална мишка в миналото се свеждаше до… „избери си отровата”, тоест варианта с най-малко недостатъци. При такива условия много потребители принципно се отказваха от идеята да преминат към вертикална мишка.
Но когато големите играчи на пазара като Logitech и Ryzer решиха да се пробват в тази ниша с офисни и геймърски модели, ситуацията най-накрая започна да се променя и търсенето понякога значително надвишава предлагането.

Дълго време нито една вертикална мишка не можеше да се нарече „геймърска”. Изглеждаше дори, че не съществуват такива мишки, защото геймърите нямаха нужда от тях. Съответно, големите производители избягваха тази ограничена пазарна ниша.
И тогава, през април 2025 г., Razer пусна геймърската Pro Click V2 Vertical Edition, при това на значителна цена от $119,99. Между другото, това е с $20 по-скъпо от обикновената, невертикална Razer Pro Click V2.
Изненадващо, след няколко дни вертикалната версия на модела вече не беше налична в Amazon. Но в Ebay се появиха много оферти на цена от около $200. Да, сега можете да срещнете прекупвачи не само на нови геймърски конзоли или видеокарти, но и на вертикални мишки.
Към момента Pro Click V2 Vertical отново е налична в Amazon, а също и в други големи онлайн магазини като AliExpress, но рекламите на препродавачи в Ebay все още са там.
Въпреки че Razer очевидно не е очаквала подобно търсене, вълнението е разбираемо, защото V2 Vertical е може би първата вертикална мишка от AAA марка с нормален сензор, подходящ за динамични видеоигри.

Като цяло, пазарът на вертикални мишки наистина демонстрира уверен растеж. Сигналите за това се появиха още преди пускането на модела на Razer.
Според DataHorizzon Research, световният пазар на вертикални мишки възлиза на 1,5 милиарда долара през 2024 г. В същото време, въз основа на исторически данни и тенденции в индустрията, експертите прогнозират растеж до около $2,8 милиарда долара до 2033 г. със CAGR от 7,5%.
За сравнение, според MetaStat Insights, световният пазар на геймърски мишки (който вероятно вече ще включва и вертикални модели) ще расте със CAGR от 6,7% в периода от 2025 до 2032 г. Очаква се пазарът на геймърски мишки да достигне стойност от около $3,4 милиарда долара през 2032 г., в сравнение с $2,17 милиарда сега.
Ако вземем предвид, че геймърските мишки отдавна са масов продукт, тогава вертикалните мишки също ще станат част от мейнстрийма през следващите 7-8 години. Поне това е заключението, което може да се направи от очакванията на анализатори и експерти в тази индустрия.
