TechNews.bg
Водещи новиниКосмосНоваторскиНовини

Aмериканската космическа индустрия вече е зависима от SpaceX

Компанията на Мъск е доминниращ доставчик на услуги за изстрелване на ракети и спътници в САЩ

На SpaceX се падат 83% от всички изстрелвания на космически кораби в орбита през 2024 г. (снимка: CC0 Public Domain)

SpaceX се оценява на около 400 милиарда долара. Компанията има решаваща роля за достъпа на САЩ до космоса. Разбира се, тя не винаги е била толкова мощна, колкото днес.

Илон Мъск основава SpaceX през 2002 г. Използвайки парите, които е спечелил от продажбата на PayPal, чрез новата си компания той разработва първата ракета Falcon 1, за да предизвикат съществуващите доставчици на услуги по изстрелване на спътници.

„Всъщност имаше много стартиращи аерокосмически компании, които искаха да завладеят този пазар. Те осъзнаха, че имаме монополен доставчик, наречен United Launch Alliance. Капацитетът за изстрелване на ракети на Boeing и Lockheed беше обединен в една компания и таксуваше правителството със стотици милиони долари за изстрелване на сателити“, казва Лори Гарвър, бивш заместник-администратор в НАСА.

През 2003 г. Мъск демонстрира Falcon 1 по улиците на Вашингтон с надеждата да привлече не само вниманието на правителствените агенции, но и многомилионните договори, които те предлагат. Това проработва и през 2004 г. SpaceX си осигурява няколко милиона долара от Агенцията за напреднали изследователски проекти в областта на отбраната DARPA и от Военновъздушните сили на САЩ, за да продължи да разработва своите ракети.


Въпреки правителствената подкрепа, затруднения не липсват. Първите три изстрелвания на Falcon 1 не са бляскави – не успяват да достигнат орбита.

„NASA, по-специално първоначалният договор за търговски превоз на товари, спаси компанията, когато беше на ръба на фалита“, казва Крис Куилти, президент и втори изпълнителен директор на Quilty Space – изследователска фирма, фокусирана върху космосическите разработки.

NASA възлага договора за 1,6 милиарда долара, известен като „Услуги за търговско снабдяване“, на SpaceX през 2008 г., само месеци след първия успешен полет на Falcon 1. Договорът предвиждаше SpaceX да използва новата си ракета Falcon 9, заедно с капсулата си Dragon, за превоз на товари и доставки до Международната космическа станция в рамките на 12 мисии.

През 2014 г. SpaceX печели друг договор с НАСА на стойност 2,6 милиарда долара за разработване и експлоатация на превозни средства за превоз на астронавти до и от Международната космическа станция.


Днес SpaceX доминира големи части от космическия пазар, от изстрелванията до спътниците. През 2024 г. SpaceX извърши рекордните 134 орбитални изстрелвания. Те представляват 83% от всички космически кораби, изстреляни в орбита миналата година. Според доклад на Bloomberg от юли, SpaceX е оценена на 400 милиарда долара.

Капсулата Dragon на SpaceX и ракетата Falcon 9 са основното средство, чрез което НАСА изстрелва астронавти и осъществява доставки до Международната космическа станция. Сателитите Starlink на компанията пък са станали незаменими за осигуряване на достъп до интернет за отдалечени и труднодостъпни райони.

Ракетата Starship на компанията, макар и все още в процес на тестване, е ключова и за плана на САЩ за нов поход до Луната. SpaceX също така изгражда мрежа от шпионски спътници за правителството на САЩ, наречена Starshield, като част от договор за 1,8 милиарда долара. Дори конкуренти, включително такива Amazon и OneWeb, са изстреляли повечето от своите спътници с ракети на SpaceX.

„Екосистемата на космоса е променена от, SpaceX“, каза Гарвър. „По-ниската цена на достъпа до космоса прави това, за което някога мечтаехме. Изградена е цяла общност от компании по целия свят, които сега имат достъп до космоса.“

още от категорията

Китай знае как да блокира Starlink в определена зона

TechNews.bg

Какъв е шансът самолет да бъде ударен от космически отломки?

TechNews.bg

Ново име, същата мисия: сателитната мрежа на Amazon

TechNews.bg

Конкурент на Starlink се преименува и ускорява развитието си

TechNews.bg

Директен сателитен интернет вече и на смартчасовници Apple Watch

TechNews.bg

Starlink се разраства бързо, 8 милиона ползват услугата

TechNews.bg

Коментари