TechNews.bg
БизнесВодещи новиниИзкуствен интелектНоваторскиНовиниТоп новини

Изкуственият интелект в здравеопазването – новата цел на OpenAI

Идеята е създаване на персонализирано здравно досие под контрола на пациента

AI продукти за потребителско здравеопазване биха помогнали на хората да събират историята на лечението си на едно място (снимка: CC0 Public Domain)

Компания за изкуствен интелект с 800 милиона седмични потребители разработва здравен асистент и унифицирано медицинско досие. OpenAI, разработчикът на ChatGPT, навлиза в сферата на здравеопазването на фона на поредица от провали на технологичните гиганти в тази област.

OpenAI се готви за едно от най-значимите разширения на дейността си отвъд основната инфраструктура на изкуствения интелект. Компанията обмисля създаване на продукти за потребителско здравеопазване, от личен здравен асистент до агрегатор на медицински данни, който би помогнал на хората да събират историята на лечението си на едно място.

Последните промени в персонала на AI разработчика подчертават мащаба на плановете му. През юни OpenAI нае Нейт Грос, съосновател на компанията за обществени здравни технологии Doximity, да ръководи стратегията ѝ за здравеопазване. През август Ашли Александър от Instagram се присъедини към компанията като вицепрезидент по здравните продукти.

През октомври, на конференцията HLTH, Грос отбеляза, че приблизително 800 милиона души използват ChatGPT седмично, като значителна част от тези заявки са свързани с медицински проблеми.

Нов подход към здравните данни

Инвеститорите и участниците на пазара виждат това като възможност да предприемат нов подход към задача, с която големите технологични компании се борят от години: създаване на персонализирано здравно досие под контрола на пациента. 


В момента здравните данни остават фрагментирани, съхранявани в системите на различни клиники, а регулаторните изисквания и финансовите стимули затрудняват интегрирането им. Концепцията за личен здравен картон предвижда събирането на тази информация на едно място, където достъпът се контролира от пациента.

Усилията на Microsoft, Google и Apple в тази област дадоха смесени резултати. През 2019 г. Microsoft прекрати услугата си HealthVault, стартирана през 2007 г., отчасти поради необходимостта от ръчно качване на документи. 

Проектът на Google за лични здравни картони, стартиран през 2008 г., беше прекратен през 2012 г., а последвалите инициативи за управление на здравни данни се сблъскаха с регулаторни критики. 

Apple продължава да разработва функцията Health Records на iPhone, но нейното приложение зависи от споразумения за пренос на данни с доставчиците на здравни услуги. 

Бариерите падат

Инвеститорите посочват, че изискването хората ръчно да влизат в множество портали и да качват документи създава неудобство, което не им позволява да се възползват от собствените си данни и ограничава способността на изкуствения интелект да персонализира препоръките.

Някои бариери започнаха да падат: федералната забрана за „блокиране на информация” в САЩ официално забранява на клиниките да възпрепятстват достъпа на пациентите до техните данни. Въпреки това, както показва анализ на Службата на националния координатор за здравни информационни технологии, много организации все още ограничават количеството информация, достъпна за изтегляне. 

Тази ниша е запълнена от посредници като Health Gorilla и Particle Health: те събират данни от различни системи, пречистват ги и ги стандартизират, а след това ги предават на приложения на трети страни по искане на пациента. 


Адвокатите по регулиране в здравеопазването отбелязват, че компаниите, създаващи асистенти с изкуствен интелект с достъп до медицински данни, се възползват от партньорството си с такива посредници, вместо да се опитват да се свързват с всеки източник поотделно.

Двигател на пазара

На фона на нарастващия обществен интерес към управлението на собственото здраве, потенциалните продукти на OpenAI се разглеждат като значителен двигател на пазара. Според Business Insider, пускането на личния асистент с консолидирани записи ще постави OpenAI в пряка конкуренция, особено с Verily (компания на Alphabet), която представи собствено приложение за лични здравни досиета, задвижвано от изкуствен интелект, през октомври.

Фирмите за рисков капитал вече разглеждат OpenAI като по-последователен и агресивен играч от предишните инициативи на Amazon и Microsoft в потребителското здравеопазване и като значителна заплаха за стартиращите компании в тази област.

Публично, OpenAI действа предпазливо. Компанията не насърчава потребителите да качват медицински данни в нейните продукти и в актуализираните си условия за ползване напомня, че услугите ѝ не трябва да заместват лекарите в диагностиката и лечението. 

На фона на широко разпространените съобщения, че ChatGPT е спрял да отговаря на медицински въпроси, ръководството на OpenAI за здравен изкуствен интелект поясни, че моделите не са се променили и платформата продължава да предоставя обща медицинска информация, но не трябва да се използва като източник на клинични решения.

Тъй като OpenAI се разширява в потребителското здравеопазване, тя би могла да използва модел на партньорство, подобен на Apple HealthKit: интегриране с услуги за лабораторни тестове, приложения и медицински технологии, вместо директно съхраняване на чувствителни данни.

Амбиции в професионалния сегмент

В същото време OpenAI засилва присъствието си в професионалния сегмент. Мандатът на Грос включва съвместно разработване на технологии с лекари и учени, докато Александър отговаря за продуктите както за клиники, така и за крайни потребители. 

Компанията вече си сътрудничи с фармацевтичните компании Eli Lilly и Sanofi за откриване и разработване на лекарства, с медицински технологични компании за системи за подпомагане на клиничните решения, задвижвани от изкуствен интелект, сключила е корпоративни договори за използването на ChatGPT в медицинските организации.

Тези инициативи съвпадат с вълна от инвестиции в инструменти с изкуствен интелект за автоматизиране на рутинни задачи в здравеопазването и засилват конкуренцията между големите AI платформи и специализираните стартиращи компании.

още от категорията

OpenAI очаква 2,6 милиарда души да използват ChatGPT

TechNews.bg

OpenAI е готова с първите си хардуерни устройства

TechNews.bg

OpenAI тества нова функция на ChatGPT – групов чат

TechNews.bg

Нови GPT модели автоматизират рутинни задачи

TechNews.bg

SoftBank се освобождава от Nvidia, удвоява инвестициите в OpenAI

TechNews.bg

ИТ гиганти прехвърлят милиарди помежду си

TechNews.bg

Коментари