
Около 75% от фирмите нямат стратегия за изкуствения интелект, дори и да използват някакви AI инструменти, показват множество проучвания.
Изследване на Thomson Reuters разкри през юли, че едва 22% от организациите имат ясно дефинирана стратегия за AI, макар да употребяват AI инструменти.
Организациите със стратегии за изкуствен интелект е два пъти по-вероятно да постигнат ръст на приходите от изкуствен интелект от тези с неформални подходи за внедряване и 3,5 пъти по-вероятно да постигнат критични ползи от изкуствения интелект, се казва в доклада.
Проучването е направено сред 2275 професионалисти от цял свят в областта на правото, риска, съответствието, данъците, счетоводството, одита и световната търговия.
Данните сочат, че повече от половината организации вече виждат възвръщаемост на инвестициите от внедряването на изкуствен интелект, като подобрената ефективност и производителност са най-честите ползи.
40% от организациите обаче внедряват изкуствен интелект без стратегия, а 30% от професионалистите казват, че организациите им се движат твърде бавно във внедряването на изкуствен интелект.
Малко по-рано проучване на Boston Consulting Group (BCG) показва, че около 26% от компаниите са внедрили стратегия за изкуствен интелект и са изградили усъвършенствани възможности след пилотните етапи.
Докладът, озаглавен „Къде е стойността в AI?“ , се основава на цялостно проучване на 1000 топ-шефове и висши ръководители от над 20 сектора, обхващащи 59 държави в Азия, Европа и Северна Америка и десет основни индустрии.
Участниците са помолени да оценят зрелостта на своите компании в областта на изкуствения интелект в 30 ключови корпоративни възможности.
Седемдесет и четири процента от компаниите все още не са установили осезаема стойност от използването на изкуствен интелект, твърди докладът.
Тези, които са успели да внедрят AI стратегия, постигат 1,5 пъти по-висок ръст на приходите, 1,6 пъти по-висока възвръщаемост за акционерите и 1,4 пъти по-висока възвръщаемост на инвестирания капитал.
Компаниите от тази категория се отличават също в нефинансови области като подадени патенти и удовлетвореност на служителите.
Преди броени дни подобна картина установи и ново руско проучване. Само 26% от руските компании, които планират внедряване на изкуствен интелект, имат разработена стратегия, според изследването на MTS Web Services „Технологични бизнес стратегии“, проведено сред над 700 компании и серия от задълбочени интервюта.
Според данните от проучването, останалите участници на пазара са или в пилотен етап, или само планират системна работа с изкуствен интелект.
Нивото на зрялост на стратегиите за изкуствен интелект е значително по-ниско от това в други области на дигиталното развитие. Например, 44% от компаниите имат стратегии за облачни технологии, а 42% имат стратегии за киберсигурност.
Това означава, че повечето организации все още разглеждат изкуствения интелект като експериментален инструмент, а не като елемент от дългосрочната си бизнес архитектура, според проучването.
Сред по-големите компании е по-голям делът на тези, които имат AI стратегии – над 30%. Сред по-малките делът е около 20%.
