TechNews.bg
Водещи новиниИзкуствен интелектНоваторскиНовиниТоп новини

Ами ако изкуственият интелект хване джойстика за игри?!

Разработчиците на игри избягват да се хвалят как използва AI. Не е ли странно?

Гейминг-индустрията подхожда въздържано към приложението на генеративния AI в разработването на игри (снимка: CC0 Public Domain)

Генеративните AI модели, способни да създават ултрареалистични герои и виртуални вселени, биха могли да доведат до по-евтини и по-добри видеоигри в бъдеще. Ала нововъзникващата технология изнервя художниците и разработчиците.

„Генеративният изкуствен интелект вече се използва в разработването на игри – много повече, отколкото хората осъзнават, но се използва по много малки начини“, казва Майк Кук, дизайнер на игри и преподавател по компютърни науки в King’s College London. Тези малки начини включват неща като например дублаж, илюстрации или помощ при писане на кода.

Подобни приложения на изкуствения интелект рядко са забележими за играча – потребителя на готовия продукт, добавя Кук.


Едно проучване на американския стартъп Totally Human Media установи, че почти 20% от заглавията, достъпни тази година чрез платформата за разпространение Steam, разкриват използването на генеративен изкуствен интелект по време на разработката. Това се равнява на няколко хиляди игри, пуснати през последните години, включително хитове като „Call of Duty: Black Ops 6“ или симулацията „Inzoi“.

Развитието на изкуствения интелект би трябвало да позволи на студиата да „обединят няколко работни места в едно, подпомогнати от тези инструменти“, казва консултантът по изкуствен интелект Дейви Чадуик. Той прогнозира „30 до 40% увеличение“ на производителността на разработчиците.

Напредъкът е настъпил с бързи темпове, като най-новите инструменти са способни да генерират 3D ресурси като герои или обекти от обикновен текстов подкана, които след това могат да бъдат пуснати директно в игровия свят.

„В миналото, ако искахте да създадете висококачествен 3D модел, това щеше да ви отнеме две седмици и 1000 долара“, каза Итън Ху, основател на калифорнийския стартъп Meshy.ai, който твърди, че има повече от пет милиона потребители. „Сега цената е една минута и 2 долара“.

Високи залози

Големите играчи в индустрията подходиха към генеративния изкуствен интелект от различни ъгли. Electronic Arts, например, си партнира със стартъпа Stability AI, докато производителят на Xbox Microsoft разработва свой собствен модел, наречен „Muse“.

Залозите и потенциалните постижения са еднакво големи и това е важно за гигантската игрова индустрия, чиито приходи през 2025 г. са близо 190 милиона долара, според фирмата за данни Newzoo. Играчите в този сектор се надяват, че новите технологии ще повишат производителността и ще намалят разходите и времето, необходими за разработване на висококачествена игра, каза Томи Томпсън, основател на платформата „AI and Games“.


Но „има много недоверие и страх“ сред работещите в сектора. А те и без друго вече преминаха през няколко вълни от съкращения през последните години, каза служител във френско студио за игри, пожелал анонимност. Инструментите с AI „би трябвало да ни направят по-продуктивни, но в крайна сметка биха означавали загуба на работни места“, добавя работникът.

Неговият собствен опит с изкуствен интелект в разработването на игри показва, че при 3D моделирането „обектите, създадени от този вид изкуствен интелект, са изключително хаотични“ и неподходящи за незабавна употреба в играта. „За момента това, честно казано, е пречка… отнема толкова време, за да се поправи, колкото и да се направи от нулата“, добавя разработчикът.

Поради подобни опасения, големите играчи в индустрията избягват да вдигат шум относно използването на изкуствен интелект в разработването на игри.

Вместо да заменят творците, инструментите с изкуствен интелект „им позволяват да ускорят творческия си процес“, като автоматизират натоварената работа, каза Феликс Балмоне, съосновател на френския стартъп за генериране на 3D активи Chat3D. Той добавя, че компанията му вече работи с „две от петте най-големи студия в света“.

Придирчиви играчи

Някои специалисти в индустрията вече се опасяват, че отказът от използване на генеративни AI инструменти би означавал ефективно отпадане от конкуренцията. „Ще трябва да се запитаме дали ще ги използваме в следващата си игра“, каза ръководителят на едно френско студио, което е „лично против“ моделите с изкуствен интелект и току-що завърши многогодишен проект „без изкуствен интелект“.

Повечето издатели и инвеститори казват, че използването на изкуствен интелект не е фактор при решенията им за финансиране на проект за разработка. „Трябва да бъдете внимателни, когато използвате изкуствен интелект“, каза Пьотр Байрашевски, ръководител на отдела за бизнес-развитие в 11 bit Studios в Полша.

Геймърите разкритикуваха последния проект на студиото му, „The Alters“, след излизането му през юни, заради включването на генериран текст, от изкуствен интелект, който не е бил предварително маркиран. Студиото отговори, че съдържанието е просто забравен заместващ текст, ала инцидентът подчертава колко голяма е ролята и тежестта на човешките творци и колко високо ги ценят играчите.

още от категорията

Провал в тестове за сигурност – никой не може да контролира суперинтелект

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

Популярността на Linux сред геймърите нараства експоненциално

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

Коментари