Смартфоните движат мобилния пазар

През последните 12 месеца любителите на телефони от висок клас бяха изправени пред труден избор. Те буквално бяха затрупани от примамливи предложения, когато на пазара излязоха устройства като iPhone 3G, Google G1, Blackberry Storm и Nokia N97.
Наред с тях се появиха и електронни екосистеми, необходими за извличане на максималните възможности на тези умни джаджи.
Но въпреки безспорните успехи, бъдещето на смартфоните не е напълно розово. Популярността на тези устройства извади на преден план някои проблеми, които имат потенциала да се изострят през 2009 година.   
Потребителски контрол
Според Ендрю Бъд, председател на мобилната фирма Mblox и директор на Форум за мобилни развлечения, 2008 година е била "една добра година." Появата на иновационните смартфони имаше оживителен и стимулиращ ефект върху мобилния пазар. Мнозина започнаха да ги използват за достъп до популярни сайтове за социални контакти като Facebook, MySpace и Bebo. Това от своя страна предизвика появата на приложения като изцяло нова категория съдържание.  
От Apple съобщиха, че между юли и септември тази година от техния онлайн магазин App Store са изтеглени повече от 100 милиона приложения.
За Стивън Хартли, старши анализатор във фирмата за анализ и консултантски услуги в телекомуникационния сектор, популярността на смартфона е сигнал, че някои технологии вече постигат зрялост.
"3G наистина започна да изпълнява обещанията си," каза той. "Това е нещо, за което се говори от дълго време."
Успехът на 3G се дължи до голяма степен на използването на една технология, известна като High Speed Packet Access (HSPA).
Дан Уорън, технически директор на асоциацията на GSM операторите, описва HSPA като: "оригиналната 3G услуга на стероиди". Според него, скоростите на пренос на данни ще продължат да се увеличават през 2009 година, благодарение на една следваща технология, известна като HSPA+.
"HSPA+ ще добие преобладаваща роля през 2009 година. Тя ще даде до 42Mbps, но в момента максимумът във Великобритания е 7.2Mbps", казва Уорън. 
Предпазливи прогнози
Въпреки добрите новини, мобилният пазар не може да очаква този успех да продължи и през 2009 година. Така смятат анализаторите от CCS Insight. Като начало, ще станем свидетели на намаляване на продажбите на джобни устройства.
"Това ще бъде първият път, когато пазарът се свива, от 2001 година насам," се казва в годишен доклад на компанията. От СCS посочват още, че забавянето на ръста на продажбите може да се отдаде на глобалната икономическа криза, която ще засегне всеки сектор от мобилната индустрия. Единствените, където няма да се подчинят на тази тенденция, ще бъдат пазарите на развиващите се страни, се казва в доклада. Това важи най-вече за Индия, някои африкански държави и Китай, където все още скоростта на проникване на тези устройства е ниска в сравнение с държави с развити икономики като Великобритания.
Но, според г-н Хартли от Ovum, наличието на повече потребители на някои пазари ще има и негативна страна.
"Колкото повече хора купуват мобилни телефони, толкова по-надолу слизате по пирамидата на стойността," каза той. "Ще имате много клиенти, но нито един от тях няма да генерира големи приходи."
Според него, важното нещо за печалбите на мобилните оператори през 2009 година е да се увеличи броят на хората, които плащат за пренос на данни. Но ще изникне проблем с инфраструктурата, която е необходима, за да се поддържат нуждите на тези потребители. Глобалната криза може да затрудни операторите при набирането на достатъчно капитал за значително инфраструктурно развитие.
Ендрю Бъд от Мblox обръща внимание на още един проблем за операторите – как да тарифират плановете за пренос на данни. Проучване на неговата компания показа огромно несъответствие между таксите, които потребителите ще плащат на различни оператори в различни държави при даунлоуд или сърфиране в уеб.
Във Великобритания, например, някои хора ще плащат около 10 паунда за даунлоуд на музикално парче с обем 2 мегабайта. В Германия пък при някои тарифи клиентите ще плащат само 24 цента на мегабайт.
Объркването, до което водят тези разлики, може да задържи развитието на услугите за мобилни данни, смята Ендрю Бъд. Хората ще се въздържат от тези услуги от страх, че може да платят големи суми.
В някои случаи страховете са оправдани. През лятото на 2008 година един клиент на Vodafone в Англия се върна от ваканция в Португалия с телефонна сметка, надхвърляща 31 000 лири. Той натрупал тази огромна сума като използвал мобилния си телефон, за да изтегли един епизод от „Бягство от затвора” и няколко музикални парчета по време на престоя си в чужбина.

Коментар