Технологичният сектор в България изпрати една трудна 2009 година и посреща новата 2010 с много неизвестни, обобщава в своя нов доклад независимата агенция за бизнес анализи и прогнози CBN Pannoff, Stoytcheff.
През 2004 година формулата на тройната коалиция 8:5:3 остави страната без министерство на високите технологии, а през 2009 – липсата на пари направи същото. Технологичната индустрия не беше в приоритетите на политиците в България през последните 20 години (за разлика от режима на Живков !?!), които нямаха и продължават да нямат високо мнение за бранша (или просто не го разбират), пише CBN.
Секторът остана с един ресорен зам.министър – без анализ на състоянието, без бюджет и програма. Какво ще става нататък не е много ясно. Въпреки всичко, от близо 3-те милиона домакинства в България – почти всяко семейство в активна възраст разполага поне с един компютър в къщи, а 95 % от реалния бизнес вече е в мрежата.
През 2010 ни очаква много сложна и трудно предвидима ситуация, според CBN. Анализът и на трите активни целеви потребителски сегмента – бизнес, частни клиенти и публичен сектор – предполага, че технологичният бизнес през годината ще бъде зависим изключително от прецизното проучване, анализиране и планиране, както и от силния иновативен директен маркетинг.
Без съмнение технологични компании ще излизат от бизнеса, защото пазарът се свива и едва ли ще остави въздух за всички играчи, категорични са анализаторите.
Дистрибуцията на компютърен хардуер и софтуер
През 2009 година за първи път през това десетилетие доставките на компютърен хардуер в България падат спрямо предходната година, при това спадът е неочаквано голям. Притиснати от пазара, няколко от общо 36-те компании в сегмента на практика излязоха от бизнеса и освободиха десетки работни места и продажби за няколко милиони долари. Видимо още десетина дистрибутори са под напрежение и бизнесът им е в сложна ситуация.
Доставките във всички сегменти на пазара – компютри, периферия, модули и части падаха във всяко тримесечие неудържимо, отчита CBN. Ситуацията през 2010 все още не е достатъчно предвидима, но в общи линии посоката – нагоре или надолу като че ли вече е ясна.
Компютърните услуги
Над 600-те компании в сектора на компютърните услуги в страната – и от малкия, и от средния бизнес усетиха сравнително слабо удара на кризата през 2009 г. Дългосрочните договори и услугите спасиха продажбите и издръжката в сегмента.
И през новата 2010-та надеждите на ИТ интегратори, дилъри и риселъри са насочени предимно в сферата на услугите. Но докато при по-малките фирми в сегмента това е възможно, при по-големите интегратори оптимизмът няма пазарно покритие. Ръстът, ако изобщо се случи, на пазара на компютърни услуги няма да бъде достатъчен за всички участници, което ще доведе до напрежение между тях.
ИТ търговете по ЗОП
През март миналата година CBN предупреди, че се очаква във второто полугодие на 2009-та държавата да излезе като ключов фактор от ИТ бизнеса в ролята си на възложител и това стана факт. Новото правителство в условията на почти военна ситуация с парите в бюджета прекрати големите разходи за ИТ доставки.
Очевидно обемите на похарчени средства за ИТ от тройната коалиция през първото полугодие на 2009-та няма да се случат в 2010″H1 и така държавните, а и общинските разходи ще са на санитарния минимум, независимо от крехкия оптимизъм за края на кризата у нас.
Софтуерният бизнес
Единствен от технологичната индустрия в страната, софтуерният бизнес на практика има реална експортна дейност и носи директен ръст на БВП. Разминаването между приходите на фирмите, работещи за външния, спрямо тези за вътрешния пазар, започна през 2008 и продължи през 2009 година. И докато вътрешният пазар на софтуер в общи линии продължава да спада, външните пазари на софтуерните компании, регистрирани в България, вече се възстановяват.
ERP бизнесът 2009 – рязък спад, грешки и объркване; 2010– с лице към потребителя
Един от най-сигурните и доходоносни бизнеси в софтуерния сектор в България – внедряването и поддръжката на ERP системи – преживя срив през 2009 година, за който CBN предупреди още в началото на годината. Броят на внедряванията на нови системи на все още развиващия се пазар на ERP отбеляза невиждан в 13-годишната статистика на CBN спад. Подведени от оптимизма на някои анализатори и липса на опит в подобни ситуации, компании допуснаха недостатъчно пазарно преценени действия, които тепърва ще отразяват негативно на бизнеса. Възможно е големите имена в сегмента да загубят пазарен дял и ключови клиенти особено в SMB, за сметка на нови и по-агресивни участници.
През 2010 ERP сегментът ще продължи да се развива в усложняваща се икономическа ситуация. Сегментът има много резерви в CRM и BI продукти, но през 2009-та маркетингът на ERP компаниите силно изостана от реалния бизнес в страната, особено в подхода към различните вертикални сектори и картината засега не е оптимистична.
Телеком бизнесът в България
посреща кризисната 2010 – най-трудната за сектора, според CBN – в ожесточена конкуренция и битка за всеки клиент. Всичко това в условията на намаляващи сметки на частните клиенти, драстични спадове при бизнес потреблението, засилваща се регулация от страна на ЕК и проблеми с нерегистрираните SIM карти поставя въпроса за печалбите в страната на един от най-доходоносните бизнеси в световен мащаб.
Алтернативните телекоми, разчитащи основно на приходи от кабелна телевизия и Интернет, започнаха сливания през 2009, които явно ще продължат и през 2010. Битката за разпределение на пазара на мобилен интернет и телевизия, особено след цифровизация на ефира, тепърва престои, но силите не са равностойни.