Много производители на класически автомобили се оказаха в кризисна ситуация на фона на геополитическите събития от последните години и бързото развитие на китайската автомобилна индустрия. Сред тях е японската Nissan Motor – компанията търси голям инвеститор, за да оцелее във времето, когато дългогодишният ѝ партньор Renault ще продаде дела си в алианса.
През август тази година Nissan и Honda обявиха стратегическо партньорство в разработването и производството на превозни средства, както и на софтуер, припомня Файненшъл Таймс. Тогава бяха отхвърлени предложенията за по-тясно партньорство, изразяващо се в размяна на дялове, но напоследък страните не са толкова категорични в това отношение.
Двама души, запознати с преговорите, казват, че Nissan търси дългосрочен, стабилен акционер, като банка или застрахователна група, който да замени дела на Renault. Френската компания продаде част от акциите си в Nissan, докато последната финализира новото си партньорство с Honda. „Остават ни 12 или 14 месеца да оцелеем”, казва източник от Nissan.
Компанията не е изключва възможността Honda да закупи част от акциите ѝ, като “всички опции” са на масата. Сега Nissan предприема серия от мерки за преструктуриране на фона на намаляващите продажби както в Китай, така и в Съединените щати.
Освен това хора, близки до Renault, казват, че компанията е готова да продаде част от своите акции в Nissan на Honda в рамките на преструктурирането на 25-годишния алианс с Nissan. Според него, укрепването на отношенията между Nissan и Honda “може да бъде само положително” за френската група.
Доскоро Renault притежаваше 43% от акциите на Nissan, която нямаше право на глас и се задоволяваше само с 15% от акциите на Renault. Преструктурирането намали дела на френския автомобилен производител до 35%, а Nissan, въпреки че запази предишните 15% от акциите на френския партньор, получи пропорционални права на глас.
Освен това Renault вече може да гласува само за 15 процента от своите акции на Nissan, така че новото споразумение за управление изглежда по-справедливо.
Nissan притежава 34% от японската компания Mitsubishi Motors, но възнамерява да намали този дял до 24%, за да събере пари за поддържане на жизнеспособността на бизнеса си. Сътрудничеството между Nissan и Honda все още не предполага връзка на капиталово ниво, но в светлината на търсенето на дългосрочен инвеститор не може да бъде изключено подобно развитие.
Renault не участва в настоящите преговори, но има интерес към сътрудничество и с трите японски автомобилни производителя. Това ще помогне за оптимизиране на разходите, свързани с разработването и пускането на нови модели автомобили на европейския пазар, където продуктите на японските членове на алианса не са толкова разпространени.
Mitsubishi може да бъде от полза за други членове на алианса със своите хибридни задвижвания и силна позиция на пазара в Югоизточна Азия. Компанията обмисля всички възможности за сътрудничество с други автомобилни производители, при условие, че това ще донесе ползи и ще засили силните страни на бизнеса ѝ.