
Цялата световна компютърна индустрия е базирана на „мързела” на програмистите. Трябва постоянно да купувате нов хардуер, за да работи що-годе прилично посредственият ви код. Това твърди не кой да е, а създателят на Doom – според него, оптимизацията на кода рядко е приоритет за програмистите.
Ако не беше така, съвременният софтуер би могъл лесно да работи на компютър отпреди много години без никакви забавяния или проблеми. Но изглежда потребителите трябва постоянно да харчат пари за хардуерни ъпгрейди, така че софтуерът, от който се нуждаят, да продължи да работи горе-долу бързо.
На какво се крепи PC индустрията
Основателят на id Software, брилянтният легендарен програмист Джон Кармак, призна, че цялата съвременна компютърна индустрия съществува почти изцяло благодарение на не особено съвестни програмисти.
В своя микроблог в социалната мрежа X той написа, че милиарди хора биха могли лесно да работят на стари компютри и да не харчат пари за нови, ако разработчиците дадат приоритет на оптимизирането на софтуерния код.
Кармак твърди, че много потребители биха могли да избегнат харченето на пари за редовно актуализиране на компютъра си или закупуване на нов лаптоп. „Повече потребители по света, отколкото много хора осъзнават, биха могли да използват стар хардуер, ако оптимизацията на софтуера всъщност беше приоритет”, казва създателят на Doom.
Но в коментарите под публикацията на Кармак няма подобни признания от други известни програмисти, въпреки че мнението му се радва на огромна популярност.
Кой е Джон Кармак
Джон Кармак, който ще навърши 55 години през август т.г., е много известна фигура в света на програмирането. Именно той създаде видеоиграта Doom, която стана основа за съвременния жанр на шутърите от първо лице.
Кармак е създател на игровия енджин на id Tech, който се появява през 1993 г. и първоначално е наричан Doom Engine. Разработката съществува и се развива и до днес, като през 2025 г. излезе id Tech 8.
През 2013 г. Кармак напусна id Software и стана главен технически директор (CTO) на Oculus VR (сега Reality Labs) – компания, която разработва шлемове за виртуална реалност. През 2022 г. той напусна и тази компания, фокусирайки се върху развитието на своя стартъп за изкуствен интелект Keen Technologies.
Как да накараме програмистите да оптимизират кода
Кармак предлага и начин, който най-накрая да накара програмистите да спрат да пишат тежък код и да започнат да отделят време за оптимизирането му. Според него, всичко, което е необходимо за това, е… прекратяване на разработката и производството на нови процесори.
Създателят на Doom вярва, че това ще доведе до рязко повишаване на ефективността на софтуерния код, поради липсата на по-продуктивен хардуер, способен да изпълнява програми с приемлива скорост, които не са били толкова взискателни към хардуера в по-ранните си версии.
Не e изключено самите потребители да принудят програмистите да пишат нормален код. Това може да се види от продажбите на персонални компютри и лаптопи през 2024 г. В търговската мрежа на дребно масово се появиха компютри с процесори, които поддържат изкуствен интелект, но те изобщо не заинтересуваха потребителите.
Хората купуваха нови компютри, но такива без процесори с поддръжка на изкуствен интелект. По този начин потребителите не само показаха отношението си към AI технологията, но и спестиха пари, купувайки не най-модерния хардуер.

3 коментара
Най-накрая някой истински специалист да каже истината, която аз (неспециалистът) още преди повече от 20 години съм разбрал и твърдя. Дори смятам, че има програмисти умишлено работещи в тази посока стимулирани от хардуерни компании. Все пак последните и те изкат да продават продукция и да изкарват пари…
Ами да, повече от очевидно е, че си неспециалист. Постоянно наблюдавам, как се опитва да се спести всеки байт памет и как постоянно се оптимизират алгоритмите за по-голямо бързодействие. Всъщност, в процеса на разработка на даден софтуер, постоянно се следи доколко той натоварва хардуера и е чест за екипа да смъква тази натовареност колкото може повече. Така че, това което този Кармак плещи са пълни дивотии. Напротив, постоянното увеличаване на сложността на софтуера, идва точно от постоянно покачващите се изисквания на потребителите – да има все по-хубава графика, с колкото се може повече детайли, ама и с по-висока резолюция да е, ама и дисплеите да са по-големи, а ако може и по-бързичко да е всичко и т.н. и т.н.
Quake, doom, doom ll, doom 3, Wolfenstein, commander keen