TechNews.bg
Водещи новиниИзкуствен интелектЛ@йфНоваторскиНовиниТоп новини

AI музиката превзема аудитория – бездушна, но печеливша

За слушателите става все по-трудно да различат песните, създадени от човек, и тези, синтезирани от изкуствен интелект (снимка: CC0 Public Domain / генерирана от AI)

Музиката, генерирана от изкуствен интелект, придобива “вирусна” популярност. Индустрията ще трябва да се адаптира към новата реалност, отбелязват анализаторите.

Психеделичната рок група The Velvet Sundown натрупа над милион слушатели месечно в Spotify, печелейки десетки хиляди долари от стрийминг и задавайки труди въпроси на музикалната индустрия. Не става въпрос за връщане към 70-те години на миналия век, а за това, ще този проект е творение на генеративния изкуствен интелект.

В описанието на The Velvet Sundown в Spotify се посочва, че това е „синтетичен музикален проект, създаден под човешки творчески контрол, написан, озвучен и визуализиран с помощта на изкуствен интелект”. Музикалната индустрия реагира негативно на появата на изкуствения интелект – експерти описват музиката на проекта като „бездушна”, „задушаваща” и „зловеща”, отбелязва CNBC в репортаж за явлението.

По-лесно от всякога

Задачата за генериране на музика става все по-лесна: изкуственият интелект се интегрира в специализиран софтуер и се появяват услуги като Suno и Udio, които ви позволяват да създавате цели композиции въз основа на текстови заявки.


The Velvet Sundown далеч не е единственият музикален проект, генериран от изкуствен интелект, който се появи в интернет. В Spotify се изявява още изпълнителят на мрачна кънтри музика Aventhis, който има над 600 000 слушатели месечно и чиито гласове и инструменти са изцяло генерирани от изкуствен интелект,

През април френската стрийминг услуга за музика Deezer пусна инструмент за разпознаване на музика, създадена от изкуствен интелект, а през април съобщи, че около 18% от песните, качени на платформата, са изцяло генерирани от изкуствен интелект.

Качеството и оригиналността на генерираната от изкуствен интелект музика са критикувани, но експерти, интервюирани от CNBC, признават, че с развитието на GenAI става все по-трудно за средностатистическия слушател да различи човешката музика от  машинната.

The Velvet Sundown е показателен пример – музиката на тази виртуална група е с много по-високо качество от повечето творения на изкуствен интелект досега. Докато преди AI генераторите бяха ограничени до закачливи, повтарящи се мелодии, сега това са песни, които имат смислена структура със стихове, припеви и преходи.

И безплатно, и печелившо занимание

И това е само върхът на айсберга: услугите с изкуствен интелект Suno и Udio, които задават „златния стандарт” на платформите за AI музика, свалиха до нула бариерата за достъп на потребителите. Всеки може да създаде стотици композиции; и двете платформи предлагат безплатен достъп и премиум абонаменти за $30 на месец или по-малко.


Създаването на песни с изкуствен интелект може да бъде не само безплатно, но и печелившо. Приходите от The Velvet Sundown се оценяват на $34 235 от всички платформи за 30 дни. Лесно е да се разбере защо създателите на музика, задвижвана от изкуствен интелект, се стремят да залеят стрийминг услугите с огромни количества генерирано съдържание – те се надяват на “вирусен” успех.

Това предизвика вълнение в музикалната индустрия. Хиляди музиканти и творци призовават за забрана на използването на създадена от човека музика за обучение на изкуствен интелект без разрешение. Големи музикални лейбъли, включително Sony Music, Universal Music Group и Warner Records, съдят Suno и Udio за масивно нарушаване на авторски права.

Но експертите казват, че генеративният изкуствен интелект в музиката ще остане и че установените бизнес модели може да се наложи да се променят отново.

Суровата реалност за музикалната индустрия

Музикалният бизнес преживява големи технологични сътресения и преди: Napster се появи през 1999 г., а стрийминг платформите станаха масови през 2000-те години. Но перспективата за конкуренция с виртуалните групи тревожи амбициозните музиканти, които вече трудно печелят популярност и пари от онлайн музика.

За да подготвят младите музиканти за суровите реалности на музикалната индустрия, преподавателите все по-често включват изкуствен интелект в своите учебни програми – целта им е да ги научат как да използват авангардни технологии, за да подобрят творческия си процес, докато създават музика, но не и да заменят изцяло традиционните решения.

Известният музикален продуцент Тимбаланд стартира музикален проект, фокусиран върху изкуствения интелект и наречен Stage Zero, който ще включва виртуална звезда. Това не е последната инициатива от този вид, а за традиционните музиканти ще става все по-трудно да печелят пари онлайн.

Проблемът не се ограничава само до музикалната индустрия: генерираното от изкуствен интелект съдържание набира все по-голямо присъствие в информационното поле, включително в социалните медии. Артистите настояват AI генерираната музика да бъде обозначена като такава на платформите, но Spotify все още не е отговорила на тези призиви.

още от категорията

Бизнесите ще използват 1,3 милиарда AI агента до 2028 г. 

TechNews.bg

Провал в тестовете за сигурност – никой не може да контролира суперинтелекта

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

Коментари