TechNews.bg
АнализиВодещи новиниЗелениНовиниТоп новини

Европа все още е далеч от преломен момент в електромобилите

Четири държави формират 60 процента от пазара на е-коли на Стария континент

17,2% от колите, продадени в Европа, са превозни средства с батерия (снимка: CC0 Public Domain)

През първите седем месеца на 2025 г. в Европейския съюз са регистрирани над един милион нови електрически превозни средства с батерии (ЕПСБ). Според Европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA, общо 1 011 903 е-коли са навлезли на пазара между януари и юли, което представлява пазарен дял от 15,6%. Това бележи забележителен ръст спрямо 12,5% дял, регистриран през същия период на 2024 г.

Докато Европейският съюз е регистрирал пазарен дял от 15,6% на електромобилите през първите седем месеца на 2025 г., цифрата е дори по-висока, ако се погледне цяла Европа. В мащаба на континента новите регистрации на ЕПСБ представляват 17,2% от всички продажби на нови леки автомобили.

Ускорен растеж

Преминаването на прага от един милион за малко повече от половин година подчертава колко бързо се развива пазарът. Електрическите автомобили вече не са ограничени само до ранните потребители ентусиасти, а постепенно навлизат на масовия пазар.

Важно е да се отбележи, че докато електрическите автомобили с електрическо захранване са достигнали своя дял от 15,6% през юли, в същото време дизеловите автомобили са намалели до едва 9,5%.

Хибридите с водеща роля


Въпреки бума на изцяло електрическите автомобили, хибридните превозни средства остават най-добрият избор за потребителите в ЕС. С пазарен дял от 34,7%, хибридите са изпреварили бензиновите като доминиращ вариант.

Много производители сега пускат нови моделни серии само с някаква форма на хибридизация – тенденция, която се очаква да се засили в близко бъдеще.

Германия води

Европейският пазар далеч не е хомогенен. Националните показатели се различават, като някои страни изпреварват, а други изостават.

Германия регистрира забележително увеличение от 38,4% в регистрациите на електрически превозни средства, затвърждавайки позицията си на най-големия и динамичен пазар в Европа.

Белгия отчете силен растеж от 17,6%, потвърждавайки, че по-малките пазари също играят ключова роля в прехода.

Нидерландия отбеляза по-умерен ръст от 6,5%, отразявайки по-скоро стабилен напредък, отколкото бързо ускорение.

Франция показа контрастна картина: докато през юли 2025 г. се наблюдава ръст от 14,8%, регистрациите от началото на годината са намалели с 4,3% в сравнение с 2024 г. Фактор за това са намалените субсидии и несигурността сред потребителите, поради което много купувачи отлагат покупките си.

Заедно тези четири страни представляват над 60% от всички регистрации на електрически превозни средства в ЕС, което подчертава ключовото им влияние върху цялостната траектория на развитие на Европа.

Презареждаемите хибриди: растеж в от Южна Европа


Презареждаемите (плъгин) хибридни превозни средства също допринесоха за инерцията на електрификацията. Регистрациите нараснаха до 561 190 бройки, което се равнява на 8,6% пазарен дял, спрямо 6,9% миналата година.

Ръстът е особено силен в Испания (+94,5%), Италия (+60,3%) и Германия (+59,2%), което подчертава как южноевропейските пазари са все по-значими в микса на електрическите превозни средства.

Перспективата: регулаторен натиск

Въпреки напредъка, според ACEA, 15,6% дял на електрическите превозни средства „все още е далеч от необходимото ниво на преход“. Асоциацията наскоро обедини сили с CLEPA, европейската група на доставчиците, за да настоява политиците в ЕС да преразгледат темпото на регулиране на емисиите.

В писмо до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен президентът на ACEA Ола Келениус, който е и главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, твърди, че настоящата цел за 2035 г. – позволяваща регистрация само на автомобили с нулеви емисии – може вече да не е осъществима. Това искане подчертава нарастващото напрежение между регулаторните амбиции и пазарните реалности.

още от категорията

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

TechNews.bg

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

Нова технология определя дали електромобилът ще стигне до дома

TechNews.bg

BYD изпреварва убедително Tesla на пазара за електромобили

TechNews.bg

1 коментар

мхм 01/09/2025 at 16:20

Ще видим, до година-две китайчетата като наводнят пазара с евтини електрички, даже и хардкор дебилите фенове на нафтовите кочини ще минат на тях, щото поддръжката и разходите са в пъти по-ниски.

Отговор

Коментари