
Интересна новина съпътства шума около съдебния иск срещу Google миналата седмица в САЩ. В една от дискусиите компанията казва, че отвореният интернет е в „бърз упадък”, което направи силно впечатление на анализаторите.
Принудителното разделяне на рекламния бизнес на Google, както правителството на САЩ изисква, само ще ускори процеса и ще навреди на издателите, които зависят от приходите от реклама, коментира компанията.
Изявлението е направено в официален съдебен документ и, според коментар на The Verge, е в рязък контраст с публичната позиция на Google, която многократно е казвала, че интернет „процъфтява“.
В документ, подаден преди съдебния процес относно господството на Google в пространството на рекламните технологии, компанията твърди, че искането на Министерството на правосъдието на САЩ за разделяне на рекламния ѝ бизнес е неоснователно.
Google смята, че индустрията вече е в разгара на голяма промяна, водена от изкуствения интелект (ИИ), който трансформира рекламните технологии на всяко ниво.
Рекламни формати извън отворения интернет, като Connected TV и Retail Media (продажба на рекламно пространство директно на уебсайтовете на издателите), бързо набират популярност.
Конкурентите на Google пренасочват инвестиции в тези нови области, а компанията твърди, че съдебната намеса в индустрия, която вече се преобразува от пазарните сили, е неподходяща.
Това признание е в рязък контраст с публичните изявления на Google през последните месеци. Главният изпълнителен директор Сундар Пичай, например, заяви в подкаста Decoder през май, че компанията „определено насочва повече трафик към по-широк кръг от източници и издатели”, след като въведе инструменти с изкуствен интелект за търсене.
Ник Фокс, старши вицепрезидент по знанието, също заяви в подкаста AI Inside, че „от гледна точка на Google, мрежата процъфтява”, докато главният изпълнителен директор на Google Search Лиз Рийд каза, че обемът на кликванията върху сайтове е останал „относително стабилен”, в сравнение с миналата година.
В същото време данните от изследователския център Pew във Вашингтон, окръг Колумбия, показват, че хората са по-малко склонни да кликват върху връзки към сайтове, когато Google предлага отговори, основани на изкуствен интелект.
Говорителят на Google Джаки Берте подчерта пред The Verge, че твърдението за „бърз спад” е извадено от контекста и че се отнася единствено до банерни реклами в отворената мрежа, а не до цялата мрежа.
Според нея, компанията просто констатира очевидното: инвестициите постепенно се насочват от отворената мрежа към форматите „Connected TV” и „Retail Media”, поради което бюджетите за традиционна реклама в уеб търсенето се свиват.
Междувременно много дигитални издатели и собственици на независими сайтове отчитат забележим спад в трафика, особено след актуализациите на алгоритъма за търсене и възхода на чатботовете с изкуствен интелект.
