
Напълно автономно управление – това удивително обещание на Tesla сякаш съвсем е излязло от релси. Мина почти десетилетие, откакто Tesla обяви, че всичките ѝ автомобили ще бъдат способни на автономно движение, ала година след година обещанието си остава в бъдеще време.
Безброй клиенти вече са закупили FSD пакети, мислейки си, че ще получат напълно автономна кола, която идва и ги взема от гарата. Е, и какво? 2025 г. сме и това все още не се е случило.
Всъщност, сега Tesla очевидно е редактирала значението на „напълно автономно управление“ (FSD) и това е много показателно. Ето я уловката: постигането на този заветен етап ще зависи от това производителят да постигне критични етапи, включително „10 милиона активни абонамента за FSD“. Сериозно ли?
Но почакайте, има и още. Както се оказва, определението за FSD в документа е толкова неясно, че изглежда сякаш компанията се защитава, в случай че не може да спази обещанията си.
Знаем, че Full Self-Driving е най-модерният софтуер за управление на Tesla, но въпреки името си той всъщност не е напълно автономен. Режимът изисква водачът да наблюдава колата и да може да поеме контрол по всяко време. Това е автономност от ниво 2, както е определено от Society of Automotive Engineers (SAE).
Според текста обаче „FSD означава усъвършенствана система за управление, независимо от използваното маркетингово наименование, способна да изпълнява транспортни задачи, които осигуряват автономна или подобна функционалност при определени условия на шофиране“.
Това означава, че във всеки един случай Tesla може да продължи да създава нещо, което има „подобна функционалност“ на автономна система, без обаче да е напълно автономна. Както посочва Electrek, това описание е достатъчно широкообхватно, за да може да включи текущата версия на FSD на Tesla – дори нещо толкова просто като усъвършенствана система за подпомагане на водача (ADAS).
Изглежда Tesla си гарантира, че може да почива на лаврите си, а Мъск ще си получи огромния компенсационен пакет от 1 трилион долара. И, междувременно, в Китай Tesla вече не използва понятието FSD, а борави с IAD (Интелигентно асистирано управление).
Прилича на модерен случай на подвеждаща реклама – нещо, което потребителите и купувачите няма да приемат лекомислено. Показателно е и, че неотдавна председателят на американския Национален съвет по безопасност на транспорта разкритикува програмата на Tesla като „не напълно автономна“, но и „подвеждаща“.
Калифорнийската служба за моторни превозни средства пък съди Tesla за измамна реклама, основана на името на FSD, като съдебната битка все още продължава. В отговор на съдебната процедура Tesla промени етикета: от „Пълно автономно шофиране“ на „Пълно автономно шофиране (под наблюдение)“!
През това време компании като Mercedes-Benz вече са крачка напред с одобрен „Drive Pilot“ от ниво 3, докато автономните таксита Waymo, Baidu Apollo, Pony.ai и WeRide вече се движат из доста градове.

1 коментар
Интересно, всички водещи китайски автомобилни компании признават, че в автономията Тесла е много пред тях. Самите китайски компании са години пред традиционните автомобилни производители, особено що се отнася до софтуер. Скорошния скок на акциите на Тесла го свързаха с успешния старт на роботакситата на компанията в Тексас
Не мога да разбера хейта към Тесла, бликащ от новинарските сайтове. Ако искате да не олеквате, опитайте да сте обективни !