
Течност за температурно управление за електромобили може да помогне за драстично ускоряване на зареждането на батерията. Става дума за натрупване на до 80% заряд за по-малко от 10 минути.
Електромобилите могат да се зареждат с различна скорост – някои в продължение на часове, други – за минути. До голяма степен това зависи от системата за зареждане на автомобила, температурата на батерията и химичния ѝ състав. А той трябва да е оптимизиран за енергиен капацитет, безопасна работа и дълъг живот.
Голямото предизвикателство е зареждането да става толкова бързо, колкото е при бензиновите коли. Сега един развоен екип е създал течност, която „намалява значително термичните напрежения, позволявайки да се толерират много по-високи токове на зареждане на клетките“.
Непроводимата течност по същество запълва всички празнини в батерията, за да увеличи максимално контакта с всяка клетка вътре, и позволява високоефективен топлопренос. Това прави възможно увеличаването на скоростта на зареждане без риск от повреда от прегряване.
Технологията бе демонстрирана с батерия с капацитет 34 kWh, при която бе постигнато време за зареждане от 10 минути. Изненадващо е откъде идва тази разработка. Тя е дело на автомобилната инженерна фирма RML Group и…. петролния гигант Shell.
Shell също така отбелязва, че в лек и аеродинамичен автомобил, който постига разход от 10 км/kWh, превозното средство „може да се зарежда с пробег до 24 километра за минута“. Би било страхотно да видим как автомобилните производители използват новата технология в бъдещите си батерии и правят бързото зареждане още по-достъпно.
Струва си да се отбележи, че бързозареждащите се батерии вече са достигнали подобна скорост. Китайският производител на батерии CATL, който е най-голямата фирма в този бранш, показа Shenxing Gen 2, способен да добави 2,4 км пробег за 1 секунда зареждане.
Използвайки най-бързите зарядни устройства, потребителят на електромобил с новата технология на CATL, би могъл да очаква зареждане на батерията от 0% до 100% за 20 минути за пробег от 804 км.
Що се касае до ролята на Shell, компанията всъщност произвежда охлаждащи течности и други продукти за употреба в електрическите превозни средства на много марки, така че е възможно нейните партньорски компании от автомобилния сектор скоро да въведат новата технология.
Ако, разбира се, технологията на Shell е безопасна и не е прекомерно скъпа, това може да е нещо наистина “пробивно” за електрическите превозни средства на утрешния ден.
