
Майсторите – хората, към които се обръщаме за домашни ремонти и поправка на електроуреди и водопроводи – все повече използват AI. И се оказва, че това им носи огромни ползи: спестява административна работа и помага в маркетинга. Е, понякога правят и това, което вече си помислихте – питат чатботовете как да поправят техниката.
Във ВиК сервиз с около 20 души водопроводчици в Милуоки, Уисконсин, майсторите носят със себе си не само кутии с инструменти, пълни с гаечни ключове и клещи, когато посещават домовете на клиентите си; те носят и таблети с инсталирана най-новата версия на ChatGPT.
Технологията помага на майсторите автоматично да генерират фактури и оферти за клиентите. Помага им и да обмислят как да се справят със сложни водопроводни проблеми, казва ръководителят на компанията Дан Калис. Всичко, което трябва да направят, е снимки – например на повреден бойлер – или да опишат своите наблюдения в промпт. След това ChatGPT изписва списък с препоръки.
„Определено си струва инвестицията“, казва Калис. „Някои от нашите по-възрастни колеги се научиха да задават правилните въпроси на ChatGPT и са някак изумени от някои от отговорите, които той им дава“.
От офисната работа до отстраняването на неизправности на място – фирмите, занимаващи се услуги на база ръчен труд, все повече използват изкуствения интелект, за да повишат производителността, да намалят разходите и да се справят с административните задължения.
Някои използват популярен софтуер с изкуствен интелект като ChatGPT и Microsoft Copilot, докато други прибягват към платформи, специално разработени за занаятчийството, например ServiceTitan и Housecall Pro.
„Това касае и двете страни на нашата компания – както на терен, така и вътрешно в офиса ни“, казва Калис.
Нарастващата привлекателност на AI
Без човешка намеса се случва всичко, когато някой клиент поиска услуги от Gulfshore Air Conditioning & Heating – фирма за услуги в областта на отоплението и вентилацията в Найсвил, Флорида. Всичко се управлява от AI до момента, в който техник пристигне в дома на потребителя.
След като техникът пристигне, той използва изкуствен интелект, за да диагностицира проблема и да извлече техническа информация в рамките на секунди – задача, която преди е изисквала преглеждане на до пет 60-странични ръководства, казва Криста Ландън, маркетинг и ИТ мениджър на компанията.
Проучване на Housecall Pro – фирма за домашни ремонти – проведено по-рано тази година сред над 400 майстори, сочи, че над 70% от тях са опитвали инструменти с изкуствен интелект, а около 40% са заявили, че ги използват активно. По-младите професионалисти са водещи в това начинание, според проучването, въпреки че по-възрастните работници също се опитват да се възползват максимално от мощта на AI.
Според проучването, интеграцията и въздействието на изкуствения интелект варират в зависимост от индустрията; водопроводчиците най-често казват, че изкуственият интелект е помогнал на бизнеса им да расте; чистачите са „най-големите потребители на изкуствен интелект“; докато електротехниците имат „най-високи нива на удовлетвореност“ от технологията.
Все пак някои занаятчии са скептични относно това как работи новата технология и как може да се приложи към физически задачи. „Има известно колебание, така че не бих казал, че всички са съгласни“, каза Едуард Макфарлън, председател на борда на директорите на Air Conditioning Contractors of America. „Но определено се наблюдава тенденция“.
Последиците от технологията
Предприятията, работещи в сферата на занаятите, които внедряват изкуствен интелект, стават по-продуктивни, което им позволява да поемат повече задачи или да подобрят качеството на услугите си, казва Лора Улрих, икономист в Indeed.
„Хората се занимават с занаяти, защото обичат да вършат самата практическата работа и ако някои от административните задачи могат да бъдат автоматизирани, това би трябвало да помогне на работниците да се насочат към онази част от работата, които харесват, да вършат по-интелигентна работа“, разказва тя.
Един интересен пример: изкуственият интелект е оказал измеримо въздействие върху фирмата Gulfshore, която е отбелязала увеличение на приходите от 370 000 долара 30 дни след надграждането с функция за маркетинг с изкуствен интелект за автоматизиране на кампаниите.
Фирмата е отчела и увеличение на приходите средно от 150 долара на казус – и това след внедряването на инструменти с изкуствен интелект, които са помогнали на техниците да се справят по-бързо с административните задачи и са им позволили да продават на клиентите допълнителни услуги или аксесоари. В крайна сметка по-високите приходи, ако се запазят, би трябвало да се превърнат в по-високо възнаграждение за техниците.
От Oak Plumbing & Remodeling казват, че ChatGPT е позволил на компанията да „намали режийните си разходи и да предоставя по-добри услуги или по-добра стойност“.
Все по-честото приложение на изкуствения интелект в занаятчийските бизнеси означава, че фирмите може и да нямат нужда да наемат толкова много офис-служители за административна и маркетинг работа, за функции като приемане на обаждания от клиенти. А това спестява разходи на въпросните фирми.
Засега има всеобщо съгласие, че изкуственият интелект е далеч от това да отнеме работните места на техниците – поне не и докато не се развият роботизираните технологии. Дотогава AI се оказва ценен инструмент за занаятчиите – спестява им административна работа, помага за маркетинга и намалява стреса.
