
Пазарът на енергия като услуга (EaaS) се очаква да достигне 55,04 милиарда щатски долара до 2030 г., при годишен темп на растеж от 11,4% до края на десетилетието, според нов доклад на анализаторската компания Markets and Markets.
Енергията като услуга (EaaS) е бизнес-модел, при който компаниите плащат за енергийни услуги (като ефективност, производство на възобновяема енергия или устойчивост) чрез абонаменти или договори, базирани на резултати, вместо да купуват и управляват физическото енергийно оборудване (слънчеви панели, батерии и др.).
Това позволява на бизнеса да постигне енергийни цели с нулеви или ниски капиталови разходи, намален риск и аутсорсинг на управлението. По този начин бизнесът прехвърля разходите и отговорностите към външен доставчик, който се занимава с инсталацията, експлоатацията и поддръжката на енергийни системи.
Пазарът на енергия като услуга се развива под влияние на належащата нужда от подобрен контрол върху потреблението на енергия, нарастващите цени на тока и увеличаващия се регулаторен натиск върху бизнеса за постигане на целите за устойчивост и намаляване на емисиите.
Комерсиалните сгради все по-често възприемат моделите за „енергия като услуга“ (EaaS), за да управляват по-ефективно оперативните разходи и да спазват държавните и общинските разпоредби, насочени към подобряване на сградната енергийна ефективност и намаляване на въглеродния отпечатък.
Все по-интензивното внедряване на разпределени енергийни ресурси, включително покривни слънчеви системи, локални системи за съхранение на енергия и микромрежи допълнително тласка напред пазара на EaaS.
Моделите на услуги, базирани на абонамент и резултати, които изискват по-ниски първоначални капиталови инвестиции, заедно с насърчителните политики за чиста енергия и енергийна ефективност продължават да ускоряват навлизането на този енергиен модел.
Растежът на пазара на енергия като услуга зависи силно от приходите, генерирани чрез оперативни и поддържащи (O&M) услуги. Те гарантират дългосрочната производителност, надеждност и сигурност на енергийните активи, разположени в търговски сгради, търговски обекти, офиси и институционални съоръжения.
Оперативните и поддържащи услуги са от решаващо значение за осигуряване на договорните нива на изпълнение по споразуменията за EaaS, предвид нарастващата сложност на енергийните системи и силния акцент върху максималното време на работа.
Очаква се услугите по експлоатация и поддръжка да нарастват бързо, тъй като пазарът се измества към по-интегрирани и интелигентни енергийни решения, а това се дължи на способността им да повишават енергийната надеждност, да смекчават оперативните рискове и да подкрепят целите на клиентите за устойчивост и намаляване на разходите.
Търговските съоръжения, включително центрове за данни, болници, университети, магазини за търговия на дребно и офис-комплекси са изправени пред нарастващите разходи за електроенергия и все по-големия натиск да използват енергия по-ефективно.
В резултат на това много организации възприемат моделите за „енергия като услуга“. Така те заменят големите първоначални инвестиции в енергийни технологии с предвидими оперативни разходи.
Чрез опции като договори, базирани на ефективност, дългосрочни споразумения за закупуване на електроенергия (PPA) и услуги за реагиране на търсенето, доставчиците помагат за контролиране на потреблението на енергия и по-ефективно управление на бюджетите.
