ERP пазарът вече излиза от кризата, но изцяло променен. Сега голяма част от новите проекти следват дългосрочни визии и по-рядко се работи “на парче”. Така описаха ERP бизнеса в днешно време специалистите на SAP България по време на третия поред SAP World Tour, който започна тази сутрин в х-л Холидей Ин.
След тежките времена през 2009-2010 сега организациите, внедряващи и ползващи бизнес-системи, са по-мъдри и по-разумни потребители, сочат наблюденията на екипа на SAP. “Те вече са на значително по-високо професионално ниво. Кризата им показа къде са “тесните места” в бизнеса им и съответно къде имат нужда от нови технологии”, коментира Миленков.
Прави впечатление, че все по-често се сключват дългосрочни договори, добави той – за период до края на 2011, 2012 година. Това говори за наличието на дългосрочно виждане за развитието на самия бизнес и за ролята на ERP в неговото управление.
Също така все по-често от внедряване на бизнес-софтуер се интересуват големи холдингови структури – това са организации, които вземат решения да “обзаведат” всички свои фирми с бизнес-системи, решенията се вземат централизирано.
Настъплението на холдинговите структури се случва паралелно с друга ясно изразена тенденция – все повече малки и микро предприятия вземат решение за въвеждане на бизнес-система. От SAP се интересуват дори “немислимо” малки фирми като например малък квартален автосервиз с един или двама служители, малък офис на застрахователен брокер с един служител. “Това са все малки фирми с размер “МСП” и то по българските, не по световните или европейските разбирания, – подчерта Миленков. – Успяхме да слезем там, където никога досега не сме били. Това са малки фирми, които предефинифрат правилата на играта: технологията е същата, но нещо немислимо е вече факт”. По думите на топ-мениджъра, става дума за дребни фирми от преработвателната индустрия, добивната индустрия, услугите, производството.
Сякаш за да оправдае растящия интерес на малкия бизнес към своите решения, голямата компания е подготвила редица технологични новости за потребителите. Следвайки глобалния тренд на все по-силно влияние на мобилните технологии, Web 2.0 и социалните медии, SAP вече говори за SaaS ERP и дори ERP върху всякакви “джаджи”.
Стратегията на голямата компания има три основни стълба, обясни Сантош Такуур, EPM регионален мениджър за EMEA и Индия. Това са подходите “on premise” (инсталационно решение), “on demand“ (софтуер като услуга – онлайн), “on device” (върху мобилно устройство”. Последното означава, че вече има SAP за iPAD, SAP за мобилни телефони, за таблети. Компанията продължава в тази посока и работи върху съвместни проекти с производители на мобилни устройства като например RIM (Blackberry).
Въпреки, че до този момент българското поделение на SAP не е докосвало темата за ERP върху мобилни устройства, оттам обещават, че това вече ще е неразривна част от маркетинговата стратегия на фирмата у нас.