Мениджърите на български предприятия оценяват ключовата роля на човешкия капитал, но все още не прилагат съвременни методи и подходи в неговото управление и развитие. Всеки пети служител в България е с капацитет под фирмените трудови и професионални стандарти, сочи проучване на БСК, осъществено съвместно с КНСБ и КТ „Подкрепа".
През 2009 г. над половината (54%) от предприятията са инвестирали в обучение под 1% и една четвърт – до 3% от общите разходи. Около 5-10% разходи за обучение и развитие са направили 18% от анкетираните фирми. По данни на Евростат, инвестициите в обучение при водещите европейски фирми са средно около 15% от общите разходи.
Мениджърите, обхванати в проучването, посочват, че на професионалните стандарти и изисквания за притежание на знания, умения и способности отговарят около 60% от персонала в техните предприятия. Около 18% са с качества и квалификация под изисквания стандарт и около 22% – над стандарта.
От резултатите в изследването може да се направи изводът, че всеки пети работник или служител не отговаря на изискванията за притежавани знания, умения и способности. Фактът, че 22% от работната сила проявяват качества, които надвишават стандартите, е радващ, но той има и друга – отрицателна страна. В литературата тази ситуация се описва, като ниво на „блокирани възможности”, се казва в анализа.
Размерът на инвестициите, които предприятията правят в обучение и развитие на човешкия капитал, като цяло са твърде ограничени и десетки пъти по-малко в сравнение с конкурентния глобален пазар.
Ако към този проблем прибавим и качеството на преподаване и обучение в професионалното и висшето образование, можем да направим извода, че в България има сериозен проблем с квалификацията на работната сила, което пък става причина за ниската производителност и недостатъчната конкурентоспособност на част от предприятията, заключава анализът.