Малките компании са най-засегнати в технологичния сектор

Кризата е изтрила от 1/3 до 1/2 от приходите на ключови компании и индустрии в България през 2009 година, сгънала е наполовина активи и служители на огромни фирми с дългогодишна бизнес история и присъствие. В много фирми и кешовите наличности са се стопили в пъти, твърди анализаторската компания CBN.

От над 100-те активни индустриални сектори в страната, драматичен спад се наблюдава в недвижимите имоти, строителството на сгради и хипермаркетите за строителни продукти, текстила, машиностроенето, транспорта, климатичната техника, медиите и медийните агенции, мебелната индустрия, ритейл бизнеса с техника и много хотели.

Първата година на кризата сравнително успешно преодоляват компаниите от секторите на медицина и фармация, инфраструктура, продажби на дребно в супeрмаркетите, спедиция, храни и напитки.

От технологичния бизнес най-много са пострадали малките компании, особено извън големите градове. Фирми, които няколко години подред са имали приходи над половин милион долара и са държали над 10 работни места, през 2009-а падат на $100-200 хиляди приход и 3-4 души персонал.

През 2011 година бизнесът в България е значително променен и променящ се. Има нови лидери, нови финансови обстоятелства, нови изисквания и очаквания, посочва CBN. Ключов мениджмънт се сменя постоянно, от новите лица се чака двуцифрен ръст не само в продажбите, но и в печалбите. Предстоят важни решения, а като следствие –  разместване на пазарни позиции.

За първи път от две десетилетия насам CBN е свалила от поддръжка в базата си данни с топ компании над 800 проблемни от общо 3700 фирми от едрия, среден и малък бизнес в България само за една година.

Коментар