Всички макроикономически данни за второто тримесечие сочат продължаване на спада на вътрешния пазар у нас, особено в B2C сегмента. Това, според анализаторската компания CBN Panoff, Stoytcheff and Co., е признак на почти сигурно намаляване на приходите в телеком бизнеса и през второто тримесечие.
CBN твърди, че е възможен дори и двуцифрен спад на продажбите в телеком сектора.
И трите големи телеком оператора в България рапортуваха по-малки приходи за Q1‘2011/2010 – в диапазона от минус 2% до минус 9%. И докато приходите от фиксирана телефония във Виваком намаляват, другите два оператора увеличават абонатите на фиксираната услуга. Ситуацията с приходите от мобилни услуги очаквано е точно обратната.
Очевидно обявеният ръст на абонатите с договор и продажбата на пакети с интернет достъп от телекомите не са достатъчни да компенсират спада в приходите. Допълнително напрежение за бизнеса идва и от пренастройване на модела, свързан с отмяната на автоматичното продължение на договорите.
Смущаващ, според CBN, обаче е спадът на печалбата на телекомите с чувствително по-голям темп от спада на приходите. „На този фон са изненада обявените планове за мащабни инвестиции и засилен маркетинг, основно в бизнеса с интернет и кабелна ТВ. Особено като се има предвид насищането в страната и платежоспособното търсене”, заключава CBN.