Европейските регулатори одобриха частично употребата на клетъчни телефони и на някои модели устройства BlackBerry по време на полет. Този ход постепенно ще доведе до глобално разрешение за обаждания от мобилни телефони и за уеб услуги на самолетите Airbus.
Одобрението идва от страна на агенцията “European Aviation Safety Agency”, според съобщение от компанията SITA. Тя има споразумение с Airbus за доставка на мобилни услуги чрез система, която ще се намира на борда на самолета и ще бъде контролирана от екипажа. Системата е съвместима с европейския стандарт за телефони GSM и, според плана, трябва да бъде пусната през септември на борда на самолетите с къси маршрути.
Авиолиниите, които са подписали договори за услугата, са Air France, TAP, Ryanair и BMI. Полученият от Airbus сертификат е първият отговор на растящото търсене на пазара за мобилни връзки на борда на самолетите. Разрешението прокарва пътя за постепенното глобално разгръщане на услугите за клетъчни телефони и уеб базираните услуги във всички видове самолети на Airbus, посочват от компанията.
Системата OnAir ще бъде използвана на височина над 3000 метра. Гласовите обаждания, имейлите и SMS-ите ще бъдат достъпни, след като екипажът на самолета активира системата. Според информациите към момента, гласовите обаждания ще струват около $2.50 на минута, а текстовите съобщения около 50 цента за един SMS.
Досега опитите за използване на клетъчни телефони в самолетите в САЩ са неуспешни. Единствено партньорството между Rockwell Collins и ARINC осигурява персонални комуникационни услуги по време на полет за частни самолети. Те биха могли да се предлагат и в комерсиалните пътнически полети в недалечно бъдеще.