Microsoft съблазни Yahoo с близо $45 милиарда

Сделка, за която слуховете нямаха почивен ден, е на път да се реализира. Microsoft, която сякаш подцени Интернет и изпусна Google да се откъсне, ще се опита да навакса с покупката на изпитващата проблеми Yahoo.

Официално Microsoft е направила предложение на съвета на директорите на Yahoo да придобие интернет компанията за $44,6 милиарда, гръмнаха световните медии. Ако сделката се осъществи, тя ще бъде най-голямата в бизнеса с информационни технологии.

Макар и да не успее да измести Google от първото място при търсенето, евентуалната нова мегакомпания ще направи революция в интернет рекламата и ще се наложи като безусловен лидер в сегмента на електронната поща и обмена на съобщения.

Генералният директор на Microsoft Стив Болмър е предложил на хората от Yahoo по 31 долара за акция, която цена е с 62% по-висока от стойността на акциите към момента на затваряне на търговията за деня. Акционерите на Yahoo могат да ги заменят и с акции на Microsoft. Yahoo, от своя страна, съобщава, че съветът на директорите ще разгледа оперативно и внимателно офертата на Microsoft.

С постоянното намаляване на печалбите цените на акциите на втората по големина търсачка паднаха до нивото си отпреди четири години. Нов мениджърски екип се опитва от известно време насам да обърне ситуацията, но 2008 година се очаква да бъде още по-трудна за компанията.

Стив Болмър заяви, че няма да приеме “не” за отговор, след като преди една година Yahoo неочаквано прекъсна преговорите по закупуването си от гиганта. Болмър и неговият екип са обмисляли дълго и внимателно ситуацията и са преценили, че това е правилният път за Microsoft и Yahoo.

Ако тази сделка бъде осъществена, то тя би станала най-голямата покупка в цялата история на Microsoft, надминавайки с много сегашния рекордьор с aQuantive, компания за онлайн рекламни услуги, която бе придобита от софтуерния гигант за $6 милиарда.

Microsoft стратегически разкри публично своята оферта, включваща пари в кеш и в акции, разчитайки да получи подкрепата на акционерите в Yahoo, правейки по този начин по-трудно за борда на търсачката да отхвърли офертата. Предишното предложение на Microsoft бе отхвърлена от Тери Семел, който се оттегли от поста на изпълнителен директор през миналата година под натиска на акционерите.

Компанията от Редмънт е изпратила своето предложение миналия четвъртък, малко след като Семел си подал оставката и като председател на търсачката. Предложението е било предназначено за неговите наследници – новия председател Рой Босток и настоящия изпълнителен директор и съосновател на компанията Джери Янг, който е и един от най-големите акционери в Yahoo.

Microsoft вижда в Yahoo своя най-добър шанс за евентуална победа над Google, която увеличи своята преднина в Интернет търсенето и рекламата, за да стане изключително сериозна заплаха за влиянието, което най-големият софтуерен производител има върху това как хората взаимодействат със своите компютри.

Google контролира вече близо 60% от пазара за уеб търсене в САЩ и постепенно увеличава преднината си, въпреки всички опити на втория Yahoo и третия Microsoft. Според последните данни на comScore, обединени в едно Microsoft и Yahoo биха държали 33% от пазара в Щатите. Освен това, заедно двете компании биха засилили своето предимство пред Google в предоставянето на безплатни имейл акаунти – услуга, която спомага за създаване на повече лоялни потребители и възможности за реклама.

Компаниите от цял свят се очаква да удвоят своите разходи за Интернет реклама през следващите три години, тъй като все повече хора посещават мрежата за новини и забавление и се отказват от телевизията, радиото, вестниците и списанията. Очаква се тази тенденция да създаде през 2010 година пазар за онлайн реклама на стойност от $80 милиарда. През миналата година пазарът бе оценен на $40 милиарда.

Коментар