За домашния потребител данните, които съхранява на собствения си компютър, са не по-малко ценни от бизнес данните на фирмените компютри. От това следва, че на тяхната защита трябва да се гледа също толкова сериозно и да се вземат подобаващи мерки.
Естествено, домашният потребител не разполага с бюджета, който големите компании отделят за резервиране и архивиране на корпоративните данни. Но една добре обмислена стратегия в комбинация със съответен софтуер (има нелоши безплатни предложения) могат да осигурят адекватна на нуждите на потребителя защита на ценната информация.
Откъде да започнем? Рисковете и опасностите са толкова много. Грешки в базата данни на Outlook, например, осуетяват достъпа до архива на електронната поща и списъка с адреси. Внезапна повреда на твърдия диск разрушава ценна колекция от музикални файлове или албуми с фотографии. Да не споменаваме пожари, наводнения и т.н.
Този списък с потенциални катастрофи е доста дълъг, а не са много потребителите, които са готови да се изправят срещу подобни предизвикателства. Причината е, че нямат гъвкав подход за резервиране и архивиране на данните, съобразен с многообразието от заплахи за тяхната сигурност. Най-добре е за целта да се използват разнообразни методи за архивиране на данните на различни места, така че в случай на катастрофално събитие да се запазят ако не всички, то поне част от ценните данни.
Метод 1: Резервиране на цялата система
Най-добрата защита срещу загуба на данните е дублиране на цялата система на външен твърд диск. Още по-добре е, ако този диск се съхранява на сигурно място извън дома. При положение, че вече може да се купи външен твърд диск с капацитет 300 GB за под 100 долара, помислете за два архивни диска, които да се сменят периодично – единият у дома, другият – в сейф в банката, например.
Екран от програмата EASEUS Disk Copy 2.0
За прехвърляне на данните по график можете да използвате специализиран софтуер от рода на Casper 5.0 (само за Windows системи; цена $49.95). Една безплатна алтернатива за архивиране е EASEUS Disk Copy 2.0, който извършва копиране сектор по сектор на твърдия диск или негови дялове, независимо от операционната система.
Метод 2: Частично архивиране на данни, базирано в Интернет
Този подход изисква преценка на важността на данните. Ако решите, че не си струва да копирате периодично целия твърд диск, а само документи, адресни книги, електронна поща и други, изберете някоя услуга за онлайн архивиране от рода на iDrive или MozyHome. И двете предлагат 2GB за безплатен онлайн архив на данни от РС и Мас компютри и възможност за използване на неограничен капацитет срещу месечна такса от 5 долара. Двете услуги работят автоматично и във фонов режим по зададен график.
Освен платените услуги, има и много безплатни. ADrive, например, предлага безплатен склад на данни до 50GB. Тук обаче липсват автоматизация и синхронизация. Потребителят сам подбира кои файлове да изпрати във виртуалния склад и кога. Разумно е да използвате тези услуги за файлове, които не се променят, като MP3 и фото албуми.
Метод 3: Архивиране в мрежа
В наши дни не е необичайно да имаме в домовете си два или повече компютъра, свързани в мрежа. С помощта на SyncToy 2.0, една от безплатните програми PowerToy на Microsoft, могат да се създават “двойки папки” на РС-тата и да се копират файлове между тях. Това е удобен начин за синхронизиране на библиотеки от музикални и видео файлове, като в този процес се създава и архивно копие.
Друг вариант е да използвате специално мрежово устройство за архивиране от рода на LaCie Ethernet Disk Mini Home Edition ($210) или по-мощния, но доста по-скъп Smart Home Server ($700) на Hewlett Packard Media. На тях ще можете да правите архив на съдържанието на всички компютри в мрежата. Недостатъкът на това решение е, че самият сървър е част от мрежата и в случай на бедствие неговите данни също ще бъдат загубени.
Ако вашите РС-та не са в една локална мрежа – единият е в дома, а другият – в офиса, например, опитайте Windows Live FolderShare на Microsoft. Тази безплатна програма синхронизира файлове през Интернет автоматично, за разлика от SyncToy, която изисква ръчна пресинхронизация винаги, когато променяте или добавяте файлове.
Метод 4: Архив на линкове към често посещавани сайтове (bookmarks)
На някои ще им се стори незначително, но много потребители с години събират линкове към полезни сайтове и определено не желаят да загубят тази колекция. За щастие, потребителите на Firefox могат да копират своите bookmarks почти мигновено с помощта на безплатното допълнение Foxmarks, а тези на Internet Explorer да извършат същото с BookmarkSync. И двете програми поддържат синхронизация между bookmarks на множество компютри и позволяват достъп до тях от всеки браузър.
Метод 5: Архив на електронната поща
Електронната поща е може би най-използваният начин за обмен на документи, снимки и друг вид информация. Едва ли някой би се радвал, ако архивът му от електронни писма изчезне. За да не изпадате в подобни ситуации, можете да пробвате една от двете безплатни специализирани програми за архивиране на имейл: Amic Email Backup, която копира всичко, вкл. адресната книга, настройките на акаунтите и правилата за получаване и изпращане на съобщения, в един компресиран файл; или Mailstore Home, която дублира цялата поща в един архив с функция за търсене и като опция прави архивно копие на CD или DVD.
Amic поддържа девет имейл клиента, сред които Outlook, Outlook Express и Eudora. Mailstore Home работи с Windows Mail, Outlook, Outlook Express, Thunderbird и Seamonkey.
Разбира се, докато не приберете дисковете с имейл архивите на сигурно място или не ги качите на някой сайт в уеб, те остават уязвими за пожари и други бедствия. Това е една причина да помислите за пренасочване на вашите имейли към Gmail IMAP, който ефективно създава уеб базиран архив като синхронизира пощата между вашия компютър и сървърите на Google.
За целта трябва да си направите акаунт в Gmail, след това да разрешите IMAP и да следвате инструкциите за конфигурация за вашия имейл клиент. След това можете да конфигурирате вашия имейл акаунт така, че да препраща всички съобщения към акаунта ви в Gmail или да настроите Mail Fetcher на Gmail така, че да получава съобщенията от РОР3 сървъра на вашия Интернет доставчик. От този момент нататък цялата ваша поща ще минава през Gmail, който ви дава от повече от 6GB място за съхраняване на съобщения и прикачени файлове и отлично филтриране на спам.
Метод 6: Архив в джоба
И накрая стигаме до архива, който можем да носим в джоба си навсякъде, където отидем. Ако, например, имате смартфон или PDA, които се синхронизират с вашия персонален компютър, то вие имате мобилен архив на вашите контакти, календар, бележки и задачи. В случай на загуба на данни на РС-то, от мобилното устройство можете да възстановите обратно всичко в Outlook, Palm Desktop или какъвто мениджър на контакти изполвате.
По подобен начин можете да използвате мобилния си медиен плейър – iPod, Zune или друг модел. Потребителите на iPod могат да пробват безплатната програма iPod Folder, която копира музика директно от плейъра в папки на Windows или Mac системата. Самата програма също може да се запази на устройството, за да е на разположение по всяко време.
Притежателите на плейъри Zune ще трябва да направят някои промени в Windows Registry и с помощта на Zune Software да накарат настолния компютър да разпознае устройството като сменяем твърд диск, след което да прехвърлят файлове от него към настолния компютър.