Лаптопите взривиха ИТ пазара в България

Българският пазар на информационни и комуникационни технологии изненадващо рано остана да се развива основно в три продуктови линии, сочи нов анализ на агенция CBN – Pannoff, Stoytcheff and Co. за първото тримесечие на годината.
Преносими компютри, клетъчни телефони и LCD монитори правят не само половината от оборота на ИКТ пазара, но и осигуряват почти целия ръст. В отбора на печелившите технологични продукти се включват още твърдите дискове, токозахранващите устройства и прожекторите, посочват от CBN.
Продължава феноменалният ръст в доставките на преносими компютри – резултатите през Q1’2008 са надминали всички прогнози и очаквания. Спад е застигнал марковите настолни компютри, клавиатурите, оптиката, частите и модулите, печатащитe устройства, факс машините и някои групи мултимедийни продукти.
Доставките сумарно на компютърен и телекомуникационен хардуер (вкл. мобилни телефони и базови станции) през първото тримесечие са достигнали $269 милиона. Ръстът в долари е сравнително висок – около 17% спрямо Q1/2007, уточниха от CBN.
Рязката промяна в поведението на пазара вероятно ще доведе и до сериозно разместване в съотношението на оборотите и пазарните позиции на някои ключови доставчици на ИКТ оборудване в страната.
Още в средата на миналата година CBN предупреди за очакваната промяна на пазара в България и насочи ИКТ компаниите към преосмисляне на бизнес моделите и маркетинговата политика.
“Скоростта и обема на промените обаче изненадаха и самите нас”, заяви Людмил Стойчев, управляващ съдружник в CBN.
Анализаторската компания ще бъде готова с годишните си прогнози за продажбите на ИКТ оборудване в България през 2008 и 2009 в началото на септември.

Коментар