Второто годишно проучване на екологичната организация „Грийнпийс” на по-природосъобразни електронни продукти разкри, че най-зелените продукти на съвременната потребителска електроника имат по-малко вредно въздействие върху околната среда, в сравнение с продаваните преди една година, но индустрията има да извърви дълъг път, преди да може да твърди, че е произвела наистина зелен продукт.
Докладът се нарича „Зелена електроника: търсенето продължава” и се представя на пресконференция на шоуто за потребителска електроника, което се провежда в Лас Вегас, Невада. В него се прави оценка на напредъка, извършен от компаниите за производство на електронни продукти по отношение на обещанията и ангажиментите им за по-екологични продукти.
15 световни марки от електронната индустрия представиха за оценка 50 от своите най-екологични нови продукти – мобилни телефони, телевизори, компютърни монитори, настолни компютри и преносими компютри и конзоли за видео игри. Проучването проверява тяхната екологичност по показатели като използване на опасни химикали, енергийна ефективност, цялостен цикъл на живот на продукта (включително възможност за рециклиране и обновяване) и други фактори като иновация и безвредност за околната среда.
Зелените новини
В обзора на последното проучване попаднаха компании, които имат по-високи резултати по отношение на екологични показатели в сравнение с миналата година. Освен това тази година имаше по-голяма конкуренция за първите места.
Специалистите от „Грийнпийс” откриха, че като цяло на пазара се предлагат по-малко продукти, които съдържат ПВЦ пластмаса и се използват по-малко опасни химикали. Дисплеите с LED, които спестяват енергия и предотвратяват употребата на живак за подсвет на екрана, днес могат да се срещнат в повече продукти.
Производителите използват повече рециклирана пластмаса в телевизори и монитори. Повечето компании са организирали по-добре доброволни програми за връщане на излезли от употреба електронни продукти и рециклирането им и са се приспособили бързо към новите изисквания на „Енергийна звезда”.
Но не всички компании са предоставили с удоволствие свои продукти за оценка, съобщиха от екологичната организация. Сред онези, които са били помолени, но са отказали да предоставят продукти, са били Apple, Asus, Microsoft, Nintendo, Palm и Philips.
Победителите
Най-висок резултат в категорията монитори е постигнал широкият компютърен монитор Lenovo L2440x. Той е получил 6.9 точки от 10 възможни и е далеч пред конкурентите си. Лидерите в другите категории продукти са както следва:
Телевизор Sharp LC-52GX5 с 5.92 точки
Мобилен телефон Samsung F268 – 5.45 точки
Смартфон Nokia 6210 – 5.2 точки
Ноутбук Toshiba Portege R600 – 5.57 точки
Настолен компютър Lenovo ThinkCentre M58 – 5.88 точки.
Нито един продукт от всички категории не е събрал достатъчно точки, за да заслужи признанието за истински „зелен продукт” по всички показатели. За съжаление, ако търсите на пазара нов електронен продукт, ще трябва да избирате между продукти, които са зелени в една област, но в друга – не.
За да покажат какви са възможностите на сегашните екологични иновации, ако се комбинират в един продукт, авторите на доклада са взели най-високите резултати от всяка продуктова категория и са направили обобщен резултат за индустрията.
Полученият най-добър резултат от 8.6 точки показва, че в момента съществува екологично ноу-хау, което може да се използва за производство на електроника, която е значително по-зелена от всичко, което се предлага сега в магазините.
Оптимистична прогноза
Електронната индустрия върви в правилна посока, се казва в заключение в доклада. За да останат в състезанието за зелен продукт, всички компании трябва да натиснат педала на газта. Време е прогресът, направен с най-зелените им продукти, да се приложи като стандарт за всички останали продукти.
Електронната индустрия е една от най-иновационните индустрии на планетата. Очакваме тези компании да ни дадат зелените продукти, от които имаме нужда.