Една четвърт от стойността на продажбите на нов софтуeр през 2011 година ще генерират компании, работещи по модела “софтуерът като услуга” (или SaaS). Това прогнозират анализаторите от Gartner, като посочват, че през последната година делът на SaaS е бил едва 5% от пазара.
Очакваният бум в софтуерните услуги е добра новина за компании като Salesforce.com, която е пионер в SaaS модела, и лоша за традиционните доставчици на софтуер. SaaS бизнесът расте, тъй като предлага на потребителите по-гъвкава и икономична схема за използване на софтуер.
Вместо да плащат наведнъж голяма сума за скъпи корпоративни приложения от рода на CRM (софтуер за управление на връзките с клиенти), компаниите могат да разчитат на софтуерна услуга, която се таксува според реалното използване.
В момента моделът SaaS се прилага предимно на ниво отдели в корпорации и в компаниите от малкия и среден бизнес, посочват анализаторите. Разгръщането на софтуерната услуга в рамките на цялата корпорация все още не дава очакваната ефективност, предупреди неотдавна Gartner в друг свой анализ.
Причината SaaS да не се случва на корпоративно ниво е, че все още няма доставчик на този пазар, който да предложи необходимата функционалност и поддръжка на процесите между отдели в голяма компания.
Достигането на желаната функционалност вероятно е въпрос на време. Пазарът определено е отворен към новия модел на предлагане на софтуер. Все повече компании разбират, че не искат да инсталират и управляват сами скъпи софтуерни приложения, посочват от Salesforce.com.
Други компании пък не могат да си позволят цената за замяна на вече инсталиран корпоративен софтуер с нов от същия клас и се обръщат към модела SaaS, който им предлага много добри опции.
Моделът “софтуерна услуга” вече е тук и компаниите трябва да осъзнаят неговия потенциал, заключават анализаторите.