2009-а ще бъде година на съдържанието за българските уеб медии. Около това мнение се обединиха участниците в дискусия за тенденциите в интернет, състояла се през седмицата в Гранд Хотел София.
Технологичните рамки са на ниво, но съдържанието е нещо, за което потребителите посещават сайтовете. Именно в съдържанието ще бъде най-голяма борбата между уеб и традиционните медии, обобщи срещата корпоративният блог на Web Gravity.
Големите издатели ще се борят за постоянно нарастване на определени аудитории. Основен измерител за това ще е показателят „past performance”, или как се е развивал сайтът с течение на времето.
Когато развитието има хаотична крива, това показва непоследователност и липса на ясна посока на медията, съответно крие известна доза риск при планиране на фиксирани обеми за съответната медия.
Запитани кое е решаващо за включване на даден уеб сайт в медия микса по определена кампания – качеството и релативността на съдържанието или репутацията на уеб сайта – рекламодателите, представени на срещата, посочиха единодушно, че разчитат на качественото съдържание.
“Повечето уеб медии за отрезвели и се готвят да обърнат внимание на качеството на съдържанието и функционалността на проектите”, коментира блогът на Web Gravity.
Възрастта на интернет потребителите у нас ще се покачи през настоящата година, прогнозираха експерти от уеб медии и рекламни агенции на срещата Интернет 2009. Младите хора са уплътнени почти на 100%, така че растеж може да се очаква само в по-високите възрастови групи.
Информация за посетителите на сайтовете е нещото, което липсва най-вече, в частност поведението в различни часови пояси на определена демографска група. Поради едни или други причини, това не е възможно да се случи с настоящите инструменти, използвани от множеството уеб медии.
Сериозна заплаха за българските уеб медии идва от навлизането на чужди проекти в страната, като например набиращата популярност мрежа Facebook и засилващата се активност на Google.
Вътрешната конкуренция и чуждите проекти, които разполагат с големи капитали и лесно завземат пазарни дялове, карат местните уеб медии да са изключително внимателни и будни за движението в сектора.
Кризата се усеща в уеб медиите, е коментарът за срещата в блога на Жюстин Томс, маркетинг мениджър на ABC Design & Communication. “Очакваме ръст от около 40% за годината, готови сме да доставяме това, което рекламодателите искат, да сме гъвкави и да продължим да работим активно и в диалог с всички”.
Рекламодателите искат по-измерими резултати, повече доказателства за ефективността на онлайн средата. Според Жюстин Томс, онлайн медиите са много по-гъвкави от традиционните, което е голямо предимство и може да бъде използвано, ако се направят повече усилия за обучаване на рекламодателите в новите възможности.