Пропуснати щети и опазване на репутацията: невидимата сила на бекъпа

Скоростното „вдигане на крак” на цялата бизнес-дейност след срив намалява репутационните щети
(снимка: CC0 Public Domain)

Голям пожар във френска фирма за облачни услуги съсипа милиони
уебсайтове, „сваляйки” порталите на редица френски правителствени
агенции, банки, магазини и сайтове за новини. Това се случи през март –
точно тогава, когато повечето от нас бяха улисани в предизборната
кампания на фона на плашещи цифри за разпространението на
коронавируса.

Затова и малцина са забелязали случилото се. Но то е показателно: пожарът бе
толкова голям, че извади от строя част от френското уеб-пространство „.FR”. Огънят
съсипа един от четирите центъра за данни на OVHcloud в Страсбург, Източна
Франция, и увреди друг ЦоД.

Подобна новина трябва да прави впечатление на всички, които се грижат за важни
бизнес-данни.

Резервиране на данни

Резервните копия на данни са важни „дублиращи” записи на съществуващите,
съхранявани като мярка за възстановяване на работата. В случай, че нещо се случи
с използвания набор от данни, възстановяването от резервните копия може да
улесни бързото подновяване на работата при беда.

Показателен пример за това са Android смартфоните със свързан акаунт в Google.
Дори телефонът да бъде счупен или загубен, влизането в същия профил с нов
телефон ще даде възможност на потребителя да възстанови данните за контактите.

Въпреки че това е само един пример за архивиране на данни, съществуват много
подобни форми на подсигуряване.

Защо е важно

Един пример е дейността на организации като нашата – медиите. Медийните сайтове
биват посещавани от хиляди хора всеки ден. Ако нещо се случи с нашия хостинг и
сайтът „падне”, нашите новини няма да бъдат видими за читателите ни. Освен
съсипания труд, това може да доведе и до загуби – а който работи онлайн знае, че
всяка минута офлайн се явява загуба.

Поддържането на резервно копие на данните помага за бързото справяне с подобни
казуси. В случая нашият домакин NS1 има пълната грижа и за резервирането, и за
възстановяването при нужда.

Предимства от архивирането на данни са много, като най-очевидните от тях са:

Бързо възстановяване: резервните копия ни позволяват да възстановим работата
си оттам, докъдето сме стигнали към момента на инцидента, вместо да започваме „от
нула”. Това обхваща както платформата и дизайна на сайта, така и неговото
съдържание. Резервните копия помагат дейността да се възстанови за минути.

Повишена киберсигурност: във време, когато виртуалните атаки са въпрос на
бизнес, а кибер-нападателите разглеждат себе си като инвеститори и дори прибягват до изкуствен интелект, всяка организация трябва да е в готовност да стане обект на кибератака. Поддържането на резервни копия на данните е критично за възстановяване на дейността особено в светлината на т. нар. рансъмуер – атака с криптиране на файловете и изискване на откуп. Резервното копие позволява на бизнеса да възстанови работата си дори при успех на рансъмуера.

Намалени разходи за възстановяване: инвестицията в поддържане на резервни
копия може да изглежда излишен разход, но пострадалите от пожара във Франция
са поредното живо доказателство, че подобно подсигуряване е всичко друго, но не и
излишно. Възстановяването от бедствие, свързано с унищожаване на данни, може да
се окаже много скъпо. От подмяна на хардуер до възстановяване на съсипани
носители – всичко струва пари.

При наличие на резервно копие на данните могат да се спестят разходите за
хардуер, за възстановяване на данните от увредените памети. Самата бързина на
възстановяването на работа намалява загубите. Скоростното „вдигане на крак” на
цялата бизнес-дейност намалява и репутационните щети, които са трудни за
измерване, но всякога са с най-голямо влияние – няма по-голяма загуба от
загубеното доверие на клиентите.

Ръчен или автоматичен бекъп?

Има много начини за резервиране на данните – от ръчното архивиране до сложни,
автоматизирани решения. Всеки метод има своите предимства и недостатъци,
независимо от неговата цена и сложност.

Ръчните архиви са „най-грубият” метод. Той включва избиране на елементите,
които да бъдат архивирани, и след това копиране на всичко това. Собственикът
следва да се справи сам със задачата и да намери време да следи процеса, докато
завърши, за да е сигурен, че всичко върви добре.

Основните предимства на ръчните архиви са, че потребителят има висок контрол
върху процеса и може да се избере точните инструменти. Разбира се, този метод е и
абсолютно безплатен.

Резервирането чрез cPanel е друг метод. Използването на опцията за архивиране
в cPanel дава избор на потребителите – да архивирате целия си cPanel акаунт или
конкретни части от него. Например, можете да архивирате само домашната
директория, конкретни бази данни или дори само някои имейл акаунти. Съветникът
за архивиране помага за автоматизиране на процедурата.

Освен резервирането на данните, тази опция има и функция за възстановяване. С
нея всеки може лесно и бързо да се „върне” на дадена предишна точка от
архивирането.

Използването на SPanel за резервиране на данните прави задачата бърза и лесна
за изпълнение и същевременно дава възможност за максимална надеждност. Има
само две възможности – една за архивиране и друга за възстановяване от
предварително избрана точка за възстановяване.

И все пак всички архиви се намират на място в акаунта за уеб хостинг. В този случай
е препоръчително да се изтеглят копия от данните и да се съхраняват на трето,
сигурно и физически отдалечено място, така че дори при случай като големия
френски пожар да има „на едно далечно място” резервно копие за по-добра
устойчивост.

Това е и методът, който сме избрали като най-надеждно решение за нас като медия –
управляем VPS със SPanel, чийто бекъпи се пазят на бекъп-сървъри в друг,
отдалечен център за данни.

SPanel поддържа опциите ясни и праволинейни, леки за боравене за всеки, който
знае какво иска и очаква.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар