Как не се продава iPhone – българският опит

Смартфоните стават все по-предпочитана покупка, особено от бизнес потребители. Световните тенденции сочат ръст на продажбите на този клас устройства и добър бизнес за операторите, които предлагат подобни продукти с доходоносни договори за услуги.

Манията по смартфоните завладява и България. На пазара у нас са достъпни различни модели, като един от най-атрактивните е iPhone 3GS на Apple.

Потребителите обаче, желаещи да се сдобият с нашумялия смартфон, могат да се натъкнат на неочаквани и будещи недоумение пречки. Ето какво разказа за своите премеждия в опит да си купи iPhone клиент на мобилния оператор, който има изключителни права да продава смартфона у нас:

"В търговията има едно правило – не изпускай момента на продажбата. Това е моментът, в който клиентът изпитва неописуемото желание да притежава дадената стока и му трябва още един "мъничък ритник", за да направи решителната крачка.

Освен, че е трудно да се стигне до този момент, е трудно да се измисли и реално осъществи тази последна крачка – от гледна точка на търговеца.

Реших да споделя с вас именно това чувство на запалване на фитила, кулминацията и последващото претръпване – нека така да го кажем.

Описаното съм срещала и като търговец, макар че вече повече се съсредоточавам върху маркетинга и като клиент.

Тази седмица бях решила да си купувам телефон. Това решение го взимам от близо половин година, защото чакам да видя подходящия – Blackberry Storm, Nokia N97, iPhone. Та се спрях на последния.

Ииии… вече бях взела решението за покупка. Чаках с нетърпение да дойде краят на работния ден, за да отида до магазина. Но тъй като това е покупка, която засяга и семейния бюджет, трябваше да я съгласувам. Освен това имам познат, който евентуално би ми уредил по-евтин телефон и позната, която е в Щатите (каза ми обаче, че от там няма да стане).

Та… отидох до първия магазин да си платя сметката – там ми обясниха, че мога да си купя телефон само с нова карта, но не и да си подновя договора и да взема нов телефон.

Мислейки си защо не ми предложиха да си прекратя договора и да си взема нова карта, тръгнах към втори магазин. Там ми казаха, че мога да направя това действие – да прекратя договора и да взема нова карта.

Вече решена да си купя телефон, отидох в трети магазин, където пък ме сюрпризираха, че мога да си взема телефона на старата ми карта с подновяване на договора, но за съжаление няма телефон.

Прибрах се, разговарях с приятеля ми за телефона и той ме посъветва да изчакам.

Но как по дяволите да чакам, като нямам търпение вече – аз си бях сама запалила фитила и исках да си купя телефон. Точно в този момент ми трябваше едно побутване, но следващите дни така и не отидох до магазина, за да не го получа (побутването) и да не "сгреша". Чакам да видя дали ще ми уредят телефон на по-ниска цена.

И така до днес, когато станах и вече тази тръпка я няма – все ми e едно. Не, че не искам да си купя телефон. По-скоро не бих направила всичко, за да го купя, докато преди два дни щях да дам всичко, за да имам мечтания iPhone 3GS.

Ето този момент не трябва да изпускаме в продажбите, защото клиентите или ще отидат другаде, или ще отложат покупката за по-късно."

Л.Викулова

Коментари по темата: „Как не се продава iPhone – българският опит”

добавете коментар...

  1. tty

    Бай Иван, чиче тези селски приказки си ги задръж в къщата си, видяхме колко си прост. Благодаря

  2. Лидия

    @Мартин: Не Ви прави чест да правите подобни коментари! Най-лесно е да обиждате – вижда се, че сте доста под нивото ми. А и целта на публикацията е съвсем друга – и нея не сте я разбрали! 🙂

    Поздрави

  3. iPhone търсача

    за съжаление и аз попаднах в същия казус,обиколих два града в търсене на офис на globul,в който да имат поне една бройка и след два дена търсене успях! А НИЕ ЖИВЕЕМ В 21век,ПА БОГА(но в България)! И познайте! казват ми: нали знаете че iPhon-ите са в дефицит в Б-я! И… ами ще трябва да изчакам да проверят дали ще могат да им доставят!?!? излизам от магазина и званя на оператор на който му задавам въпроса: Добър ден, според вас как могая да си закупя iPhone ваш магазин след като няма! Извинения хиляди,естествено ще ми изпратят телефон на другият ден във въпросният офис и…и….и…. и аз с нов телефон след три дена търсене.успах да си подновя поне старият номер с новият план за iPhone но…,прибирам си с телефана в къщи и ха познатйте….не работи! Следват пак магазина,обяснения и т.н. и след два дена чакане ми обясняват че бил прегрял и вече е поправен да заповядям да си го взема! Мерси! Такава е моята ОДА за iPhone от Globul! Мисля че няма нужда от коментар Globul сами си подбиват и афторитета и клиентите, а бах доволен от тях до тогава!

  4. shmatka

    priqtelkata ti te luje! da ide na Devon pri arabite/indiicite i tam ima…

  5. Петър Петров

    @ Л.Викулова, за съжаление в България пазарът е на този принцип. Проблемът не е само в Глобул, минавал съм през същия екшън като Вас и то не веднъж … последната ми покупка беше на notebook, бях силно решен за един конкретен модел – обиколих цяла София за един ден в търсене и навсякъде беше изчерпана наличност (говорим за модел, който присъства в промоциите на повечето големи магазини за техника) …. накрая вече не издържах и питах персонала на Техномаркет – добре де, как е възможно в цяла София да са изчерпани количествата, толкова ли много се купуват; отговорът беше – не, получаваме по 3-4 бройки, които свършват бързо и се налага да чакаме. Почти всеки път, когато тръгна да купувам нещо – то или не е в наличност или е останала последна бройка – мостра. За всичко са на този принцип – било то компютри, мобилни телефони, телевизори, печки или хладилници. Надявам се един ден, наистина да разбера какво е удоволствието, когато просто да си кажеш сега ще отида да си купя нещо си и след половин час въпросното нещо си да стои пред тебе и да му се радваш …
    Това разбира се няма как да стане, докато в България не се създадът истински условия на конкуренция, било то на пазара на техника, комуникации, услуги и т.н.
    Успех !

  6. TT

    След като покупката на това у-во е свързана с работата ти се предполага, че имаш идея какво е, има ли алтернативи на пазара, и си наясно със стойността му. Какво още трябваше да направят продавачите за да го купиш – да бръкнат в чантата и да си вземат сами парите ли?! Ако беше прочела малко за iPhone в БГ щеше да си напълно наясно как е ситуацията, и нямаше да обикаляш от магазин на магазин с недоумение.
    Така мечтания iPhone не бил модна прищявка. За някои може и да не е…

  7. Mhm

    Незнам какво ревете срещу девойката, но IPhone 3GS 32GB в цялата страна няма.
    Разбрах, че са вкарали общо 100-на бройки за цяла България.
    По-големи смешници от Глобул няма! Да вкараш 100 бройки и потенциалните копувачи да ти обикалят офисите за да просят и молят е смешно. Така бизнес не се прави. Не може точно на 2-рият ден след официалното представяне в България стоката ти да свърши 🙂 СМЕШНИЦИ.

  8. анти

    Вече решена да си купя телефон, отидох в трети магазин, където пък ме сюрпризираха, че мога да си взема телефона на старата ми карта с подновяване на договора, но за съжаление няма телефон.
    браво, на оператора, все така да продължава, сигурно и с htc е същото

  9. мартин

    Абе Предаторе, аз коментирах кухото самочувствие на г-жата. Че Глобул продава телефона неграмотно не съм се и съмнявал ама пък госпожата гледам се надявала да и се молят и кандърдисват. Ако тя знаеше какво е този телефон за какво и да се мотае. Отива, пита, пробва и взима. Тя нашата тръгнала да прави проучване из махалата и после да точи сополи тук та белким някой я забележи. От всичко прочетено разбрах че е проста, нерешителна, неориентирана, не може да говори с хората и не си знае интересите. Може ли човек който разчита продавачка да му дава акъл да претендира за голям капацитет в която и да е област…

  10. Pradator

    А бе Мартине, госпожата е разказала за проблемите си с оператора, които утре и тебе могат да ти се случат, без значение дали си голям професионалист или не. Така че това трябва да се подкрепя – да са дава трибуна на тия неща, защото всички сме потърпевши от лошото обслужване

  11. Nikolai Tsekov

    То затова отиваш и питаш на място като http://iphone-bulgaria.com – има си форум, има си разбирачи, които да те посъветват отдъде и какво да купиш. Мъките с родните магазини са смешни, но са реалност, за съжаление.

  12. мартин

    Викулова, голям специалист продажби и търговия си бе.
    Който те познава знае че си проста като лейка.

  13. Л. Георгиев

    Аз имах сравнително подобен проблем с Глобул имам SIM карта оттам вече 7 години. Искат да прекратя и да направя нов договор – ок обаче съм към корпоративна група и оттам съвсем ме отказаха, като информацията, е че за корпоративни клиенти апарати ще има най-рано октомври.

  14. Pradator

    Много възпитано са разказани премеждията, а става въпрос за липса на елементарен професионализъм в обслужването на клиентите

  15. Л.Викулова

    @ По повод на това за какво ми е този телефон – свързан е с работата ми. Не е модна прищявка.

    Поздрави и лек ден

  16. GM

    аааа еблю, знаеш ли,че МУ СЕ СМЕНЯ БАТЕРИЯТА….И ВСИЧКО ОСТАНАЛО…аман от разбирачи.

  17. Mir4o

    Чакам момента, в който пазара ще се засити откъм нови абонати. Балъците които си спират старата карта, само за да си купят нов телефон няма да изчезнат, но ще намалее броят им. Фешън маниаците, които си купуват телефон за 1000лв. само защото е модерен, без да знаят за какво ще го използват, също може би ще се осъзнаят. Операторите и търговците ще изравнят цените помежду си, след като осъзнаят, че така ще стимулират разговорите.
    Въобще, може ли някой да ми обясни логично, за какво ми е устройство в джоба, струващо 3 минимални заплати, което най- малко се използва за разговори?

  18. еблю

    Браво за статията,показва докъде сме стигнали мания за притежание на всичко модно,макар че главната му функция е телефонен разговор.Знаеш ли че не му се сменя батерията?

  19. TechNews.bg

    Горещи поздравления за статията. Доста рядко хората споделят премеждията си свързани с неадекватното обслужване в милата ни родина и то по такъв елегантен начин. Крайно време е да разберем, че като си мълчим и търпим само показваме, че приемаме да се отнасят с нас неуважително и просташки. Лошото обслужване в България е повсеместен проблем и всекидневно се сблъскваме с него, но показателно в случая е това, че не става въпрос за лошо обслужване в кварталното магазинче или кръчмичка (което е често срещано явление), а за абслютно неадекватната и търговско-малоумна реакция в офис на една сравнително голяма компания. Подобни изпълнения човек може да види не само в офиси на Глупол, мои приятели са се оплаквали по същия начин и от Ментел и от Бе-така. Тъжно е, че не само в малкото магазинче, но и в много голямата фирма също не разбират какво означават понятия като клиент, качество, и въобще пазарна икономика.

    Мили продавач-консултанти, касиерки и т.н., моля ви разберете, че докато сте на работа по офисчетата си вие не сте си вкъщи, а така нареченият клиент, който влиза в офиса ви не го прави за да ви досажда или за да ви разваля купона, той е дошъл да ви плати заплатите, освен ако не го пропъдите с неадекватното си поведение и не го накарате да отиде в офис на друга фирма.

    Мисля си, че както всички сме тръгнали да ставаме европейци, е крайно време и клиените и продавачите сериозно да се замислим относно манталитета си и да започнем малко по малко да влизаме в правия път.

  20. any

    Globul са най-големите измекяри. Искаха да не съдят защото системата им е очтела групата ми за прия тели като платена. Нещастници. Затова БГ е пълна с ифони от къде ли не само не и от тях. Отидете в apple-bg.com и си купете iphone.

  21. User

    Абсолютно! Трябва непримиримост и гласност на издевателствата срещу ПОТРЕБИТЕЛЯ, който е номер едно само в рекламите. Опре ли работата до обслужване – става зле!

  22. Александър

    Глобул няма да си оправят обслужването, нито някоя друга фирма, докато повечето ни потребители са като Бай Иван. Заради подобни същества в България отношението към потребителите е отвратително и едва ли ще се оправи.

  23. User

    глобул трябва да си оправят обслужването

  24. Бай Иван

    Че какво ме боли фара за тая? Искаш телефон – купувай, не искаш телефон – ми недей, кой те кара?

Коментар