Нетбуците със спорен принос за ИТ бизнеса

Евтините нетбук компютри удариха по приходите на производителите.Често клиентите се отказват от покупка на по-скъпи пълноразмерни модели, за сметка на мини лаптопите, което води до намаляване на постъпленията на доставчиците.

Продажбите на нетбуци са нараснали с 264% годишно, или над 3 пъти, сочат данни на DisplaySearch. През второто тримесечие на 2009-та приходите от тях са достигнали 4 милиарда долара, в сравнение с $845 милиона една година по-рано.

Същевременно, приходите от продажби в останалите сегменти от пазара за мобилни РС са намалели с $3,7 милиарда за същия период, белeжейки спад от 14% до $23,3 млрд.

Въпреки трикратния ръст в приходите от нетбуци за една година, общият обем на пазара е намалял с 5% в стойностно изражение. На нетбуците се падат 22,2% от всички доставки на мобилни компютри, но като приходи сегментът държи едва 11,7%.

Още един фактор за снижаване на приходите е намаляващата цена на нетбуците. През второто тримесечие на 2009 година средната цена на нетбук е била 361 долара, или с 29% по-ниска от цената преди една година. При пълноразмерните лаптопи намалението е с 10% до 781 долара.

Intel се опитва да промени ситуацията, като лансира ултранисковолтовите процесори CULV, които са по-скъпи от използвания в нетбуците Atom. На базата на CULV производителите могат да създават тънки лаптопи и да ги продават с по-голяма печалба, отколкото нетбуците.

Коментар