WiMAX – нишов, а не масов продукт

 

Всички надежди и очаквания, че WiMAX ще преживее “бум” на територията на развиващите се пазари, където има слабо разпространение на фиксираните връзки, може би ще се окажат илюзия. Изследователската агенция Ovum повдигна въпроса дали наистина има толкова голямо бъдеще за WiMAX из слаборазвитите страни и посочи, че колективното влияние на няколко фактора ще ограничи развитието на новата комуникационна система.
Цената на технологията, покритието, поддръжката от страна на големите производители и изборът на доставчиците на услуги ще сложат прът в популяризирането на WiMAX, смятат анализаторите. Технологията ще остане нишова на територията на развиващите се пазари, оформяйки само малка част от вече установения пазар, отдавна разпределен между фиксирани и мобилни оператори и техните продукти за широколентова комуникация.
Ангел Добърджиев от консултантската компания подчертава, че това, което можем да очакваме, е “много WiMAX мрежи, но малко възприемане сред потребителите”. Ovum твърди, че повечето от WiMAX операторите сред развиващите се пазари имат хиляди или десетки хиляди потребители вместо очакваните стотици хиляди клиенти. Например Scartel в Русия едва мина 100 000 абонати, сочат от Ovum. Повечето WiMAX играчи са далеч зад целите, които си поставиха при пускането на мрежите. Глобалната финансова криза пък затрудни досъпа до финансиране, кето допълнително утежнява картината.
Ovum предвижда, че WiMAX ще остане нищов широколентов продукт, както е в момента при добре развитите пазари. “Очакванията ни са, че WiMAX ще наброява по-малко от 5% от всичките 1,5 милиарда фиксирани и мобилни широолентови връзки в развиващите се пазари през 2014 г.” 

Коментар