Компютърната индустрия изпрати предизвикателна година

Няколко фактора подкопават световната икономика, което води до намаляване на търсенето на преносими компютри (снимка: CC0 Public Domain)

Обемът на световния пазар на преносими компютри рязко намаля през 2022 година. Това се дължи на няколко фактора, включително влошената макроикономическа ситуация, сочи анализ на тайванската компания DigiTimes Research.

През ноември доставките на лаптопи от петте най-големи производители в света (с изключение на Apple) са намалели с 6% спрямо предходния месец и с цели 50% на годишна база. Пазарът потъва, поради влошаващата се макроикономическа ситуация в света, включително висока инфлация и повишаване на основните лихви от централните банки в различни страни.

HP Inc. се завръща начело в продажбите на лаптопи през ноември, до голяма степен благодарение на някои търговци на дребно, които презаредиха складовите си запаси преди Нова година, отбелязва Digitimes Research.

Доставките на лаптопи от Lenovo през ноември са по-слаби отколкото при HP, поради продължаващия голям запас от продукти на китайската марка във веригата за доставки.

Сред първите три производители на лаптопи Dell се представя най-зле през ноември, тъй като търсенето от корпоративния сектор, ключовия пазар на компанията, е намаляло значително, сочи анализът.

Глобалната компютърна индустрия премина през сериозни предизвикателства през 2022 г. Нарастващата инфлация, негативните ефекти от войната в Украйна, блокиранията срещу ковид в Китай и по-високите лихвени проценти на развитите пазари значително подкопават световната икономика, което води до намаляване на търсенето на персонални компютри.

Според данните на DigiTimes Research, през 2022 г. продажбите на лаптопи в света са намалели с повече от 20% и възлизат на 190,9 милиона броя. Същевременно в сегмента на настолните компютри спадът е значително по-слабо изразен, поради стабилното търсене на РС от страна на бизнеса.

В парично изражение глобалният пазар на преносими компютри се очаква да надхвърли 85 милиарда долара през 2022 г. и да нарасне до 88,7 милиарда долара през 2023 г.

Анализаторската компания TrendForce отчита само 189,6 милиона преносими устройства, доставени на пазара през 2022 г. Това е с 23% по-малко от миналогодишния резултат от 243,1 милиона лаптопа.

Прави впечатление, че доставките през първото и второто полугодие на 2022 г. са в съотношение 53 към 47. През последните десет години за първи път е регистриран превес през първото полугодие, подчертават анализаторите.

Коментар