Неотдавна Google обяви намерението си да повиши защитата на поверителността на Android потребителите срещу рекламен софтуер и всякакви поведенчески тракери, използвайки инструмента Privacy Sandbox. Сега избрани потребители могат да конфигурират тази функция на устройства с Android 13.
Новата технология на Google до голяма степен съответства на Apple App Tracking Transparency в iOS платформата, отбелязва The Verge. Ранна версия на Privacy Sandbox за разработчици на Android се появи през април миналата година, а наскоро настройките за поверителност станаха достъпни за ограничен брой потребители на Android 13. Така разработчици и потребители ще могат да тестват новата функция в реални условия.
Privacy Sandbox за Android е набор от инструменти, предназначени да поставят нов стандарт за уебсайтове и рекламодатели при достъпа до потребителска информация, без да компрометират поверителността на данните.
Достъпът до новите функции за поверителност постепенно ще се разширява, като собствениците на някои модели смартфони ще получават известия от операционната система, че техните устройства са подходящи за участие в експеримента.
В момента на устройствата с Android се присвояват уникални идентификатори Android Advertising ID (с възможност за нулиране), които се използват за проследяване на потребителските интереси и създаване на персонализирани рекламни профили, използвани от разработчиците на приложения.
При използване на Privacy Sandbox, тези идентификатори ще бъдат заменени от специални API, които според Google ще ограничат прехвърлянето на потребителски данни към трети страни и ще премахнат универсалните идентификатори, докато възможността за показване на реклама въз основа на интереси ще остане.
Проектът Privacy Sandbox за Android е различен от Privacy Sandbox за Chrome, въпреки че и двата споделят една и съща цел. Бета версията на Privacy Sandbox за Android използва нови API, предназначени да осигурят по-голяма поверителност. Те не използват идентификатори, които могат да проследяват активността в приложенията и уебсайтовете.
Приложенията, участващи в програмата за бета тестване, могат да използват тези API, за да показват подходящи реклами на потребителите и да измерват тяхната ефективност. Потребителите, избрани да участват в бета програмата на Android, ще могат да управляват реклами, като редактират личните си интереси в секцията Privacy Sandbox.
Така например, ако потребител види реклама за къмпинг оборудване и спални чували, избрани на базата на алгоритми на Android, но тя не отговаря на реалните му интереси, той ще може да деактивира съответния раздел в настройките. Освен това потребителите ще могат да се откажат от участие в бета тестването по всяко време или, обратно, да се върнат към програмата.