Компютрите с вградени възможности за изкуствен интелект ще помогнат за съживяване на глобалния компютърен пазар, прогнозира Gartner. Анализаторите на IDC очакват същото – доставките на компютри с изкуствен интелект през 2024 г. ще достигнат близо 50 милиона единици, а три години по-късно, през 2027 г., ще надхвърлят 167 милиона броя. Очевидно очакваното възстановяване в компютърния сектор ще обхване и свързан сегмент – пазара на компютърни монитори.
Тайванската изследователска компания TrendForce прогнозира, че след повече от 7 процента спад през миналата година, доставките на компютърни дисплеи ще нараснат с 2 процента през 2024 г. Анализаторите виждат няколко фактора, които допринасят за връщането на пазара на монитори към възходяща траектория.
На първо място, това е ниската сравнителна база от 2023 г., когато доставките на монитори намаляха със 7,3% до 125 милиона единици. Резултатът беше не само по-лош от данните за последните три години, но и не достигна нивото от 2019 г., когато доставките на монитори възлизаха на 128,3 милиона единици.
Второ, TrendForce допуска възможността за постепенно възстановяване на световната икономика да се отрази положително и на компютърната индустрия.
И на трето място, тъй като типичният цикъл на подмяна на компютрите днес е 4-5 години, 2024-2025 г. би било подходящо време за надграждане на компютрите, закупени по време на пандемията. В контекста на прехода към дистанционно обучение и заетост, хората масово купуваха лаптопи и настолни компютри, но след отпадането на антиковид ограниченията търсенето логично намаля.
Вземайки предвид горните фактори, TrendForce очаква през 2024 г. доставките на монитори да нараснат до 127,5 милиона единици и да се доближат плътно до показателите отпреди пандемията.
Наред с прогнозата, тайванските анализатори посочват водещите доставчици на компютърни дисплеи. Повечето от тях отбелязаха двуцифрен спад миналата година. Например, при пазарните лидери Dell и HP Inc. доставките на монитори са намалели с повече от 20%. Спад от 21,4% и 22,8% бе регистриран и от Lenovo и BenQ, които се класират съответно на четвърто и десето място в списъка. По-слабо изразена регресия се наблюдава при LG (-12,6%), Samsung (-11,8%) и Asus (-3,9%).
Въпреки това няколко доставчици, фокусирани върху потребителския сегмент, успяха да постигнат ръстове. Сред тях са AOC/Philips (+8,8%), Acer (+6,7%), ViewSonic (+2,2%) и MSI (+5,2%).
Тази година всички изброени марки си поставят за цел да увеличат доставките. Най-амбициозни планове има Lenovo, която иска да увеличи доставките с 20% наведнъж. AOC/Philips, Acer, Asus и MSI разчитат на по-скромно, но все пак двуцифрено увеличение. Dell и HP се стремят към растеж от 6,5% и 6,9%, докато LG, Samsung и BenQ планират увеличения от около 2-3%.
Анализаторите свързват консервативните цели на южнокорейските марки и BenQ с решението им да се фокусират върху поддържането на рентабилността чрез модели от висок клас.