Американският консорциум за устойчивост (Sustainability Consortium) работи с големи компании и организации върху нов начин за класифициране и определяне на "зелени" продукти.
В инициативата са ангажирани ИТ гигантите Dell, Hewlett-Packard, Intel и Toshiba, както и мега-търговци на дребно като Best Buy и Walmart. Консорциумът е тясно свързан с държавния университет Аризона и с университета на Арканзас, предаде GreenTech.bg.
Групата е фокусирана основно върху изготвяне на критерии за идентифициране на това, което прави едно “парче” електроника по-зелено от друго. Ще се отчита въздействието на начина, по който е изграден даден продукт, какви са неговите възможности за използване до края на жизнения му цикъл, както и върху използването на енергията.
В момента има изобилие от рейтингови системи за зелени технологии, които служат като ръководства за избор на продукти. Налице са опасения, че системите са твърде много и размиват значението на отделните “green” етикети и лога.
Sustainability Consortium вижда своята роля като група, която ще допълни усилията на съществуващите организации от рода на EPEAT (Electronic Product Assessment Tool (EPEAT) и Energy Star. За разлика от EPEAT обаче, новият проект ще постави фокуса върху “комерсиалното и общественото (държавно) ползване”, като ще бъде създадена “готова за употреба” рейтингова система, която ще помогне на потребителите при покупката на зелени продукти.
На първо време ще се обърне внимание на продукти като монитори, настолни компютри и лаптопи. Резултатите от изследванията се очакват през третото тримесечие на годината.
Наблюдателите на пазара очакват с интерес да видят как ще се стиковат инициативите на EPEAT и на новото формирование. Рейтинговата система EPEAT вече се прилага успешно за продуктите в най-големия онлайн магазин Amazon.com.