През третото тримесечие пазарът на смартфони се радва на рекорден растеж от 2021 г. насам. Две от водещите марки регистрират най-силно покачване, докато лидерът губи пазарен дял.
Според данни на Canalys за периода юли-септември 2024 г., на световния пазар са доставени 309,9 милиона смартфона, което е с 5% повече, в сравнение със същия период на предходната година. Това е най-доброто трето тримесечие на пазара от 2021 г. насам, когато пандемията подхрани търсенето на лични комуникационни устройства.
Samsung остава лидер на пазара на смартфони, но регистрира спад от 2%, според Canalys. Способността на компанията да достави 57,5 милиона смартфона през третото тримесечие до голяма степен се определя от разнообразната гама модели от начално ниво. През годината корейският гигант намали пазарния си дял от 20% на 19%.
На второ място е Apple, която увеличава дела си от 18% на 19%, а доставките на iPhone нарастват с 9% до рекордните 54,5 милиона броя. Дебютът на семейството iPhone 16 се оказа много успешен, тъй като минималните хардуерни разлики между базовата линия и моделите Pro в страни с развиващи се икономики тласнаха купувачите към новите продукти на Apple.
Анализаторите от Canalys смятат, че наборът от функции Apple Intelligence също набира популярност, а сглобяването на iPhone в Индия е ускорило доставките на нови айфони в САЩ и Европа. Ако и Apple Intelligence се разпространява по-бързо, това ще има положителен ефект върху динамиката на доставките на iPhone.
Xiaomi се нарежда на трето място на световния пазар за смартфони през третото тримесечие със стабилен дял от 14%. Китайската марка увеличава обема на предлагане на смартфони с 3% до 42,8 милиона единици. Компанията се опитва да се фокусира върху модели от среден и висок клас, за да подобри рентабилността си.
Oppo също е стабилен с 9% дял от световния пазар, като увеличава обема на доставките си с 8% до 28,6 милиона смартфона. Това до голяма степен се дължи на активността на компанията в ценовия сегмент от $100 до $200 и на пазара на страните от Югоизточна Азия. В този регион Oppo увеличава доставките с 30%.
vivo, на пето място, увеличава дела си от 7% на 9%, а обемът на доставките нараства с 24% до 27,2 милиона. Около една трета от всички доставки на смартфони идват от всички други марки, които не са попаднали в първите пет играчи на пазара. Те увеличават обемите на доставки сумарно с 4% до 99,4 милиона единици.
Географски, Азиатско-тихоокеанският регион бележи най-значителен ръст в доставките на смартфони – с 10%, следван от Китай с 4% ръст. Европа и Латинска Америка не показват почти никаква промяна в доставките на смартфони на годишна база, Северна Америка добавя само 1%, а Африка регистрира двойно по-голям ръст. Близкият изток, с неговата турбулентна геополитическа ситуация, пада с 1%.
На пазари с развиващи се икономики конкуренцията чрез ценови войни изглежда малко вероятна, тъй като регионалната инфлация продължава да е висока. В страните с развити икономики ръстът на продажбите на скъпи смартфони ще бъде движен от конкуренцията в областта на изкуствения интелект.
vivo и Honor ще съсредоточат усилията си върху привличането на онези потребители, които в момента притежават смартфони, струващи между $100 и $200, за надграждане до по-скъпи модели.