
Първите автомобили с ADAS системата на Бош ще се появят в Китай в средата на 2025 г.
(снимка: Бош)
Нов радарен сензор на Бош се вписва в модулната система на компанията за асистирано и автоматизирано шофиране. Продуктът, наред с други иновации от немския индустриален гигант, беше показан на Автосалона в Шанхай.
Сензорът е с компютърен чип, специално разработен от Бош – известен като SoC, съчетаващ висока изчислителна мощност с възможно най-малък отпечатък. Той използва RF CMOS технология, която позволява ефективното интегриране на високочестотни и цифрови вериги в един чип. Структурният размер на транзисторите от само 22 нанометра прави чипа особено мощен и ефективен въпреки малкия му размер.
Екосистема от софтуер, сензори и услуги
Новият радарен сензор е част от продуктовата фамилия ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – Усъвършенствани системи в помощ на водача), която се явява своеобразна екосистема от софтуер, сензори и услуги, както и подходящите високопроизводителни компютри. Клиентите могат гъвкаво да използват тези решения за различни пазари и автомобилни сегменти – от евтините малки коли до мощните премиум модели.
Целта е Бош да даде възможност на производителите по целия свят да предоставят функциите за подпомагане на водача на масовия пазар по-лесно и рентабилно. Новото поколение на многофункционалната камера и инерционният сензорен модул за прецизно локализиране на асистирани и автоматизирани превозни средства допълват портфолиото от сензори.
„Разполагаме с подходящия софтуер и хардуер за функциите в помощ на водача – от компактните минита до автомобилите от средния сегмент и премиум класа. Така производителите на автомобили ще могат да интегрират бързо и лесно функциите в превозните си средства и да ги пуснат на пазара много бързо”, каза Кристоф Хартунг, президент на дивизия „Интердисциплинарни компютърни решения” в Robert Bosch GmbH.
Три варианта на ADAS
Бош предлага продуктовата фамилия ADAS в три варианта: за стартовия, средния и високия сегмент. Вариантите се различават в зависимост от обхвата на софтуера, броя и комбинацията от сензори и необходимата изчислителна мощност. Производителите разполагат със свобода да интегрират системите в помощ на водача в своите автомобили въз основа на спецификата на марката.
Изкуственият интелект присъства в цялата продуктова фамилия ADAS на Бош. Компанията го използва за възприемане и планиране на шофирането. Благодарение на AI, автомобилът предвижда, отчита какво биха могли да направят другите участници в движението и изчислява следващите стъпки за безопасно достигане на дестинацията.
Още стартовата версия включва ключови функции за безопасност и комфорт. Автомобилът ги използва, за да регулира скоростта и дистанцията си от автомобила отпред в зависимост от ситуацията и остава в лентата, когато маркировката е ясно видима. Този вариант може да се реализира като чисто решение за камера с новата мултифункционална камера от Бош, но може и да се допълни с до пет радарни сензора в зависимост от изискванията за безопасност (на дадена страна).
Вариантът за средния сегмент отключва още повече функции – например, разширен асистент за поддържане на лентата, който може да се справи и с маркировка, която на места не се вижда. В този вариант Бош комбинира главите за възприятие на камерата с допълнителни сензори. Изчисленията не се извършват в самата камера, а в по-мощния централен автомобилен компютър, който става стандартен за софтуерните автомобили. Бош вече въвежда шофиране със свободни ръце по магистралата, при условие че правната рамка в съответната страна го позволява.
Вариантът за високия сегмент представлява върха на асистираното шофиране на Бош. Той използва 360-градусов видео поток и още по-голяма компютърна мощност, така че автомобилът се справя лесно с градските кръстовища и безопасно влиза и излиза от кръгови кръстовища. В тази версия шофирането със свободни ръце е разширено до градския трафик, при условие че законовите изисквания на страната го позволяват.
Вариантът за средния сегмент ще влезе в серийно производство с китайски производител в средата на тази година. Потребителите ще се възползват от асистираща система, свързана с навигацията, която е особено популярна сред китайските клиенти. Така автомобилът извършва самостоятелно маневри по време на шофиране по въведения маршрут, като например смяна на лентите на магистрала. Водачът остава отговорен и трябва да е готов да се намеси по всяко време.
Бош получи и първите поръчки за версията за високия сегмент, като серийното производство се очаква да започне през лятото на 2025 г. Компанията вече спечели нови клиенти за фамилията продукти ADAS за средния и високия сегмент в Китай, сред които BAIC, Dongfeng и Jetour.
Нова мултифункционална камера
Междувременно Бош създаде и нова мултифункционална камера, която позволява интегриране на функции за асистирано шофиране и паркиране (до ниво 2 на SAE) още в стартовия сегмент. Серийното производство е планирано да започне през 2026 г., първоначално на китайския пазар.
Със своя 8-мегапикселов сензор за изображения, хоризонтално зрително поле от 120 градуса и обхват на засичане до 300 метра, камерата поддържа функциите за безопасност и комфорт за асистирано шофиране. Те включват адаптивен круиз контрол и контрол на дистанцията, аварийно спиране в рамките на собствената лента, поддържане на лентата в градски зони и откриване и спиране на червен светофар.
Новата мултифункционална камера е централният интерфейс за обединяване на различни сензорни данни. Това означава, че камерата комбинира данните от собствения сензор за изображения и от още до пет радара и други сензори като камери за наблюдение на водача и вътрешни сензори. Този интегриран подход позволява на производителите на оригинално оборудване да спазват задължителните разпоредби за ADAS, да повишат сигурността при шофиране и да поддържат водача на магистралата.