Ползващите AI в работата се възприемат като по-мързеливи

Мнозина се опасяват, че ще бъдат възприемани като мързеливи, по-малко усърдни и по-малко компетентни служители, ако боравят с AI на работното място (графика: CC0 Public Domain)

Хората, които използват приложения с изкуствен интелект на работното си място, се възприемат от колегите си като по-малко усърдни, по-мързеливи и по-малко компетентни от тези, които не ги използват. Това установиха трима бизнес-анализатори от университета Дюк в ново проучване.

В своето изследване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, Джесика Райф, Ричард Ларик и Джак Сол провеждат четири онлайн експеримента, като помолили 4400 участници да си представят, че се намират в сценарии, в които някои работници използват AI, а други не, и как виждат себе си или други, работещи при такива обстоятелства.

През последните няколко години AI приложения като ChatGPT станаха популярни както за развлекателни, така и за професионални цели. В това ново проучване изследователското трио разглежда как използването на AI се възприема от хората в работните екипи. Анализът е базиран на провеждането на четири онлайн експеримента.

В първия експеримент учените помолили участниците да си представят, че използват приложение с AI или инструмент за създаване на табла за управление, за да завършат работни проекти. Следващата част от експеримента включвала въпрос към същите тези потребители – как, според тях, другите на работното им място биха ги възприели, ако използват такива приложения.

Според резултатите от първия етап на изследването, много от анкетираните смятат, че ще бъдат оценени като мързеливи, по-малко усърдни и по-малко компетентни, ако ползват AI. Те също така предполагат, че може да бъдат възприемани като по-лесно заменяеми от тези, които отказват да използват такива приложения, за да си вършат работата.

Във втория експеримент учените трябвало да помолят участниците да опишат как гледат на колегите си на работа, които използват приложения с изкуствен интелект, за да си вършат работата. Изследователите установяват, че много от тях възприемат такива колеги като по-малко компетентни в работата си, мързеливи, по-малко независими, по-малко самоуверени и по-малко усърдни.

В третия експеримент участниците бяли помолени да се преструват, че са мениджъри, които наемат някого за позиция на работното място. Изводът е, че такива мениджъри е по-малко вероятно да наемат някого, ако този кандидат признае, че използва изкуствен интелект, за да си върши работата. Едно изключение е, когато мениджърът е някой, който използва изкуствен интелект на работното място.

Четвъртият експеримент включвал въпрос към участниците за друг аспект на използването на изкуствен интелект на работното място: когато е известно, че е полезен. В такива сценарии негативните възприятия до голяма степен намаляват, сочат резултатите.

Изследователският екип отбелязва, че един фактор оказва влияние върху всички техни експерименти: ако участниците действително са използвали изкуствен интелект на работното си място, те разглеждат това в много по-положителна светлина.

Коментар