
Това е често срещан рефрен в ИТ средите: „темпото на иновациите само се ускорява“. И преследването на това темпо кара ИТ ръководителите да увеличават разходите. Изследователската фирма Gartner прогнозира, че световните разходи за ИТ ще се увеличат със 7,9% тази година спрямо 2024 г. Само вложенията в софтуер се очаква да се увеличат с 10,5%, въпреки че много ИТ директори са замразили нетните нови разходи поради макроикономическа несигурност.
Един от най-големите фактори, движещи тези увеличения, е по-краткият живот на технологиите, внедрявани в организациите по цял свят. Наблюдават го ИТ директори, консултанти и изследователи.
„Технологичните цикли се извъртат все по-бързо и по-бързо, а някои решения се развиват толкова бързо, че сега са покупка за година, а не за три или пет години“, казва Крейг Кейн, партньор в дигиталната и аналитична практика на Kearney, глобална консултантска фирма за стратегии и управление.
Налице е в все по-кратък „срок на употреба“ в компаниите, споделя и Джули Айриш, старши вицепрезидент и CIO на технологичната компания Couchbase. И възходът на изкуствения интелект играе роля, смята Айриш.
Доставчиците в това пространство се надпреварват да създават приложения, които включват все по-големи количества изкуствен интелект. Това може да накара бизнес-лидерите да търсят най-новото и най-доброто. „Има много повече алтернативни решения с нови възможности на изкуствен интелект, от които бизнесът се интересува“, казва Айриш.
Парите също допринасят за по-бърз отлив на ИТ решения, казва Айриш. Споделя за неочаквани големи скокове в разходите за подновяване. Инициативата идва от някои доставчици, чиито продукти нейната компания е внедрила. Това я е накарало да смени доставчиците по-бързо от планираното. „Поражда се известна промяна. Това винаги се е случвало с някакво темпо, но сега се случва все по-често“, добавя Айриш.
Друг фактор, който движи по-бързия отлив, е лекотата на превключване от едно приложение към друго. Типично е за настоящата ера на облачните изчисления и софтуера като услуга. „Почти е плашещо колко лесно е да се включи ново решение“, казва Айриш. „Технологията е много бърза от гледна точка на внедряването; не прекарваме толкова много време в миграции или внедряване.“
Приложения за еднократна употреба
И други ИТ директори правят подобни наблюдения. „Живеем в период на високи очаквания у потребителите. Всеки ден идва някоя нововъзникваща технология и ИТ директорите постоянно биват питани как бизнесът може да се възползва от това ново решение“, казва ИТ директорът на Boston Dynamics Чад Райт. „Доставчиците на технологии могат да се движат по-бързо днес с по-добри инструменти и практики за разработка и това подхранва търсенето, което клиентите създават.“
Категорично „срокът на годност“ на ИТ решенията се е свил, смята и Грег Тафет, ИТ директор в Ceres Environmental. „В някои случаи подменям решения след няколко години, защото в някои случаи е по-добре да започнем с нови инструменти, за да постигнем по-добър резултат, отколкото да инсталираме корекции и ъпгрейди на решението, което е налично“, казва Тафет.
Някои софтуерни продукти няма да издържат дори месеци, камо ли година или две, добавя той. Посочва като пример нарастващата употреба на приложения за еднократна употреба – приложения, създадени за конкретна нужда в момента и след това заменени или напълно изхвърлени.
Тафет казва, че не само бързият темп на технологичните иновации налага по-бърза смяна на решенията; това е все по-бързият темп на бизнеса, пазара и регулациите. „С цялата тази промяна понякога откриваме, че изведнъж приложението, което имаме, вече не е най-подходящо за нашия бизнес“, казва той. „В моите собствени предприятия виждам как нещата се развиват към срок на годност от една година, като някои от основните решения са две до три години.“
Различна продължителност на жизнения цикъл
Не всеки CIO сменя софтуера толкова бързо. Всъщност, много доставчици актуализират приложенията си с нови функции, за да са в крак с бизнес и пазарните изисквания – актуализации, които помагат за удължаване на живота на техните решения. Затова основните решения като цяло не се обновяват по-бързо днес, отколкото преди пет или 10 години, казва Кейн от Kearney.
Софтуерът за планиране на ресурсите на предприятието (ERP), например, е склонен да се задържа дълго време, казва Кейн. Фактори са високата цена, усилията и сложността, свързани с внедряването на нов ERP – особено в по-големите компании. Решението за замяна на съществуващ ERP с друг не се взема нито лесно, нито бързо, казва Кейн, добавяйки, че ERP системите в компаниите от Fortune 100 могат да имат живот от 15 до 20 години.
Междувременно, Ерик Блум, изпълнителен директор на Института за ИТ мениджмънт и лидерство, подчертава, че голяма част от бързата смяна на решения може да е ненужна. Да, технологичните иновации се случват по-бързо сега, отколкото в миналото, казва Блум, отбелязвайки, че сме в „бум на иновациите“ – именно около изкуствения интелект – и че иновациите ще се забавят с развитието на технологията.
Но той не вярва, че подобни „изблици“ на иновации винаги налагат по-бърза подмяна на решения. Отдава голяма част от бързането по-скоро на FOMO (страх от пропускане на нещо велико), отколкото на нуждата.
„Виждам тревожността – стремеж да сме в крак с технологиите и новите иновации – която движи част от тенденцията, а доставчиците винаги казват нещо ново“, казва той. Освен това специалистът посочва, че бързото предлагане на решения по причини, различни от истинските бизнес-нужди, обикновено не носи съществени ползи или възвръщаемост на инвестициите.
Разкаянието на купувача
Това обяснява отчасти защо толкова много фирми съжаляват за покупките си на софтуер, казва Оливия Монтгомъри, асоцииран главен анализатор в Capterra, платформа за преглед и оценка на софтуер, която свързва купувачи и доставчици.
Проучването на Capterra за технологичните тенденции от 2025 г. установи, че 59% от 3500 анкетирани компании съжаляват за закупуването на конкретен софтуер. Освен това повече от половината от тези съжалили купувачи съобщават за значителни до „монументални“ финансови загуби от тези инвестиции.
„Пазарът на софтуер е залят с нови решения. Основните играчи правят много издания и актуализации. Това може да затрудни клиентите им“, казва Монтгомъри. „На пазара има повече инструменти, има повече маркетинг на тези инструменти, така че наблюдаваме по-високи нива на замяна.“
Монтгомъри казва, че ИТ директорите и бизнес ръководителите им понякога смятат, че решенията, които имат, изостават от пазарните иновации – и че в резултат на това техният бизнес също ще изостане. Това може да е така, но може би просто се хващат на маркетингова реклама, казва тя.
Монтгомъри също така посочва голямото текучество на ръководители като фактор, допринасящ за все по-краткия срок на годност на ИТ решенията. Традиционно новите ИТ директори и новите бизнес-ръководители се стремят да заменят някои от съществуващите технологични решения. Те бързат да ги заместят с такива системи, които предпочитат или просто са използвали в предишните си работни места.
Нерядко тези случаи също често водят до „разкаяние у купувача“, добавя Монгомъри.
