TechNews.bg
Водещи новиниЗелениНовини

Подцененият фотоволтаичен потенциал на железниците

Соларните инсталации могат да осигурят ток за по-голямата част от ЖП дейностите

Фотоволтаичният потенциал на железопътните трасета е подценяван по цял свят (колаж: CC0 Public Domain)

Фотоволтаични системи, инсталирани в различни части на немската ЖП инфраструктура, биха могли да генерират толкова много електроенергия, че да подсигурят повече от четири пъти годишното търсене на електричество от мрежата. Това е показателно за пропуснатия потенциал, на който следва да се обърне внимание – не само в Германия, но и във всички страни с железопътни трасета. 

Районите в и около ЖП линиите в Германия, намиращи се в рамките на 2 км от електрическа подстанция, биха могли да поберат до 37,6 GW слънчев капацитет, установиха учени от Института за слънчеви енергийни системи „Фраунхофер“ (Fraunhofer ISE).

Институтът заяви, че инверторите, позволяващи директно захранване към железопътната мрежа, ще бъдат ключови за преодоляване на регулаторните и пазарните бариери, които досега ограничаваха подобни инсталации.

Констатациите произтичат от изследователския проект „PV4Rail“, финансиран от Федералното министерство на икономиката и енергетиката, който се стреми да интегрира фотоволтаичните системи директно в 16,7-херцовата еднофазна железопътна мрежа на страната.

„Значителна част от търсенето на енергия в железопътната електропреносна мрежа обаче би могла да бъде покрита от слънчеви фотоволтаични панели, тъй като потенциалът на фотоволтаичните зони по железопътните линии е многократно по-висок от количеството енергия, необходимо в железопътната електропреносна мрежа“, каза Андреас Хензел, ръководител на проекта PV4Rail във Fraunhofer ISE.


Инсталирането на фотоволтаици в ЖП инфраструктурата може да включва монтаж на соларни панели по покривите на гарите и спирките, навесите над пероните, на земята около релсовите пътища. Съществува дори метод за полагане на фотоволтаични панели върху траверсите.

Фотоволтаични могат да бъдат и част от шумозащитните бариери, които се монтират около влаковите линии – това е възможно чрез панелите за вертикален монтаж.

Fraunhofer ISE говори за годишен потенциал за производство на 32 920 GWh от слънчеви системи в близост до железопътни подстанции, в сравнение с около 7500 GWh търсене на електроенергия за влаковите дейности през 2023 г.

Потенциалът може да бъде дори по-висок, като се има предвид близо 8000 км електропреносна мрежа, управлявана от националния железопътен оператор Deutsche Bahn.

Въпреки че Германия е изпробвала няколко пилотни проекта, те са били ограничени от съвместимостта с мрежата и инверторната технология.


Австрия вече демонстрира мащабна интеграция на слънчеви системи в железопътната си мрежа, като множество системи над 10 MW захранват директно мрежата. Fraunhofer обаче отбеляза, че стандартите за свързване към мрежата се различават между австрийската ÖBB и Deutsche Bahn.

Германия разполага с 38-39 хиляди километра железопътни трасета. За сравнение, България има 4072 километра влакови линии.

още от категорията

Соларното производство на ЕС изостава от еко-целите му

TechNews.bg

Проектираха „Биг брадър“ за фотоволтаични централи

TechNews.bg

В Южна Корея: задължително паркингите да имат фотоволтаици

TechNews.bg

Прогнозират „плато“ на фотоволтаична енергия след 10 години

TechNews.bg

CIGS слънчевите клетки са по-подходящи за космоса?

TechNews.bg

Фотоволтаици и инвертори ще формират пазар за $115,8 млрд. до 2030 г.

TechNews.bg

Коментари