
В продължение на десетилетия работата с билети си остава непрозрачна, неефективна и пълна с посредници. От прекомерни такси до нерегламентирани препродажби, но най-вече фалшификации на билети, потребители и организатори страдат от подобни нередности. Блокчейн технологията предлага изход – път за възстановяване на справедливостта, прозрачността и директното взаимодействие.
Блокчейн по същество поправя основните недостатъци на билетните системи, като прави билетите дигитални, проверими и програмируеми. Това трансформира билетите от статични баркодове в динамични активи, които могат да носят привилегии, да отключват достъп и да позволяват дългосрочно взаимодействие далеч след конкретно събитие.
Традиционният билет е еднократна покупка, използвана само за вход. Но да вземем за пример концерт или спортно събитие: билетът, базиран на блокчейн, може да се превърне в постоянен дигитален „паспорт“, който задълбочава връзката с феновете.
Притежателят на този паспорт може да бъде възнаградени за това, че е дошъл навреме, че е споделил съдържание, свързано с любимия изпълнител или отбор. Билетът може да бъде превърнат в ключ за достъп до ексклузивно съдържание, стоки или пък бъдещи отстъпки. Така той превръща единичната транзакция в продължително преживяване.
Това е мечтан сценарий за творците, за спортистите, за операторите на системи, които традиционно се достъпват с билет, но също и за техни партньори и спонсори: устойчива, персонализирана връзка с техните най-лоялни потребители.
На големи спортни събития и фестивали феновете могат да използват сигурни цифрови билети, базирани на блокчейн инфраструктура. Те елиминират фалшивите пропуски и завишаването на цените от спекуланти. Същевременно позволяват на отборите и изпълнителите директно да възнаграждават най-ангажираните си поддръжници.
Програмите за лоялност, геймифицираните преживявания и бонусите в реално време са допълнителен вариант.
Примери за подобни взаимодействия вече се появяват. Например, Детройт Пистънс и Кливланд Кавалиърс създадоха програми за лоялност, които възнаграждават феновете за това, че се появяват навреме, ангажират се в социалните медии или гледат съдържание.
В същото време утвърдени играчи в билетната индустрия все още доминират в дистрибуцията, а икономиката на настоящата система силно облагодетелства посредниците, които печелят милиарди годишно. Разбираемо е – както в повечето индустрии – тези, които печелят от статуквото, нямат голям стимул да предприемат мащабни промени.
Промяната обаче предстои, тласкана напред от търсенията от феновете и иновациите от страна на създателите. Големите дистрибутори вече модернизират своята бекенд инфраструктура, за да останат конкурентоспособни, докато по-новите платформи позволяват на независими артисти, екипи и организатори на събития да заобиколят „пазителите на входа“. Безспорно сме в подстъпите на промяната.
А тя ще зависи до голяма степен и от лекотата на използване. Феновете не би трябвало да разбират блокчейн, за да се възползват от технологията. Ето защо успешните платформи абстрахират сложността и се фокусират върху предоставянето на лесни, бързи и познати дигитални преживявания.
Когато блокчейн „просто работи“, феновете дори не осъзнават, че го използват – подобно на ранните дни на интернет или мобилните приложения.
Отвъд спорта и концертите, тази тенденция се ускорява във всички сфери: в музиката, модата, игрите и изкуството. Навлизаме в „ерата на суперфеновете“, където творците и създателите се обръщат директно към своите общности, предлагайки ранен достъп, подаръци и интерактивни преживявания, с които традиционните платформи просто не могат да се сравняват. В този нов модел феновете не просто консумират, те са участници и имат чувство за принадлежност.
В крайна сметка обещанието на блокчейн технологията се крие в решаването на реални проблеми и отключването на нови форми на стойност. Продажбата на билети е един от най-ясните и най-ефективни сценарии на употреба. Тук остарелите системи се срещат със страстни общности и ползите от децентрализацията могат да се усетят веднага.
