
Някои летища по света могат да са чудесна локация за изграждане на центрове за данни. Нарастващият интерес към тях може да се окаже цяла нова тенденция в устрема към изграждане на повече центрове за данни, обслужващи нарастващите нужди на изкуствения интелект.
Преди броени дни Google получи одобрение за изграждане на огромен център за данни на територията на бивше летище на Кралските военновъздушни сили във Великобритания. Това е новият кампус на летище Норт Уийлд близо до Харлоу в Есекс.
Картината говори за една нова тенденция в изграждането на центрове за данни: позиционирането им на територията на летища, било то действащи или наскоро закрити.
Защо летищата могат да бъдат привлекателни за центрове за данни?
От една страна, заради големите, равни парцели, които са идеални за строеж на центрове за данни от „хиперскейлърски“ мащаб. Тези зони се отличават със слаба населеност, което в повечето случаи означава по-лесно издаване на разрешителни. Съществуващото „специално предназначение“ на терените пък означава по-малко конфликти за земеползването.
Най-вече предимство е потенциалът за лесно осигуряване на електрозахранване и инфраструктура. Повечето летища си имат висококапацитетни електрически захранвания.
Близостта им със складове за гориво и логистични центрове също може да е от полза при строежа и функционирането на център за данни. Пространствата позволяват много място за подстанции, генератори или системи за локално съхранение на енергия.
Възможностите за свързаност са предимство, което не е за подценяване. Близостта до градовете, без обаче да се намират в самите населени места, е голям коз. Относително лесно и е подсигуряването на дълги коридори за комуникационна свързаност и надеждни оптични маршрути.
При все това сградният фонд на бившите летища не е подходящ за центрове за данни и операторите трябва да си построят свои сгради, разчетени за нуждите на дейността. Това означава постройки с много висок капацитет на натоварване, контрол на вибрациите, издръжливост на тежки статични натоварвания.
Ако летището е все още действащо, та макар и със затихващи функции, строителите трябва да предвидят и методи за справяне с вибрациите и акустичния удар от излитането и кацането на самолетите.
Откритият, равен терен може да има и още едно предимство, особено в северните региони – свободното въздушно движение, особено когато става дума за по-хладен климат. Това помага за решаване на проблема с охлаждането на центровете за данни. Достъпът до вода от езера или реки допълнително може да подпомогне това направление.
