TechNews.bg
КонсултантНовиниТоп новини

Колко ни струват онлайн измамите и как да се предпазим

Дигиталната дезинформация пряко увеличава уязвимостта на потребителите

Хората, които приемат съдържание, генерирано от изкуствен интелект, за истинско, са четири пъти по-податливи на дигитална измама (снимка: CC0 Public Domain)

Мащабът и усъвършенстването на фалшивата реклама и измамите в социалните мрежи, генерирани с изкуствен интелект, растат бързо, което прави по-трудно от всякога хората да различат кое е истина.

Ново проучване на Visa показва, че българите, които объркват съдържание, създадено от изкуствен интелект, с истинско, са близо четири пъти по-уязвими да бъдат набелязани и измамени, отколкото тези, които разпознават разликата (58% срещу 16%).

Това е илюстрация как дигиталната дезинформация пряко увеличава уязвимостта и показва значението на обединените усилия за защита на потребителите и възстановяване на доверието в дигиталните платформи, подчертават авторите на проучването.

В България хората, които стават жертва на онлайн измами, губят средно 281 лв. на случай, което води до приблизителни годишни щети за икономиката на стойност 160,5 млн. лв. Въздействието далече надхвърля финансовите загуби – то причинява емоционален стрес, тревожност и намалена продуктивност. 

Близо четвърт (26%) от българите, които са засегнати, са отделили над 24 часа, за да разрешат случая, сочи проучването на Visa, което е проведено от Opinium в периода август-септември 2025 г. сред 9500 възрастни (18+) в 11 държави в Европа, включително България.


От ключово значение е начинът, по който хората взаимодействат със съдържание онлайн. Потребителите, които споделят или публикуват съдържание онлайн, без да са проверили неговата достоверност, по-често са уязвими да станат мишена на измами и да пострадат от тях, в сравнение с тези, които проверяват предварително (35% срещу 22%).

Ежедневните онлайн навици – като преглеждане само на заглавия, споделяне без проверка и доверяване на съдържание, генерирано от AI – създават нови уязвимости, които измамниците бързо използват.

Близо половината (43%) рядко прочитат нещо повече от заглавието в социалните мрежи или новинарските сайтове, преди да формират мнение. Над една четвърт (28%) понякога са споделяли публикация, без да проверят нейната автентичност.

С разрастването и усложняването на онлайн измамите тази промяна в поведението на потребителите има осезаемо въздействие върху по-широката икономика. Около една трета (34%) от хората, които са били таргетирани от измама, сега се колебаят да пазаруват онлайн.

Намалили са или напълно са спрели онлайн пазаруването 1,6 млн. потребители, след като са станали обект на измамна дейност. Това се отразява особено силно на малките независими бизнеси, които представляват 98,8%  от българските предприятия и разчитат силно на доверието на потребителите, за да функционират и растат.

Visa посочва пет начина, по които потребителите могат да се защитят от измами в социалните мрежи:

  • Проверявайте източника

Измамниците често имитират достоверност чрез фалшиви бизнес страници, лъскави реклами, генерирани с изкуствен интелект твърдения на знаменитости и убедителни лични съобщения. Тези тактики могат да изглеждат напълно истински. Преди да кликнете, спрете и си задайте въпроса: „Може ли това да е измама?”


  • Не бързайте

Прибързаността е най-силният съюзник на измамниците. Обещания за подаръци, огромни намаления или „оферти за ограничено време” са създадени, за да ви накарат да действате импулсивно. Забавете темпото. Проверете офертата, проучете компанията, прочетете ревюта и посетете официалния уебсайт, преди да споделяте лична информация.

  • Потвърждавайте изпращача – не само профила

Получавате съобщение от „приятел”, „инфлуенсър” или „организация”, която иска пари или лични данни? Не приемайте автоматично, че е истинско. Проверете чрез независим контакт: позвънете на човека, посетете официалния сайт или се свържете с бизнеса директно. Измамниците често завземат истински профили, за да изглеждат достоверни.

  • Бъдете защитени и докладвайте подозрителни действия

Подсилете защитата на профилите си чрез двуфакторна или многофакторна автентикация. Поддържайте приложенията и устройствата си актуални и редовно преглеждайте настройките за поверителност. Ако попаднете на съмнителна реклама, пост или профил, докладвайте го в платформата – и на вашата банка, ако са замесени пари.

  • Плащайте сигурно – или изобщо не плащайте

Никога не споделяйте банкови данни в социалните мрежи. Ако някой ви помоли за превод по банка, вероятността за измама е много висока. Винаги използвайте сигурни методи на плащане като дебитни или кредитни карти, които предоставят защита на купувача. Ако това не е възможно – откажете.

още от категорията

ЕС ще проверява как ИТ гигантите се борят с онлайн измамите

TechNews.bg

Интерпол арестува хиляди киберпрестъпници

TechNews.bg

Следпразничните разпродажби може да не са това, което изглеждат

TechNews.bg

Празничният сезон настъпва, също и фишингът с луксозни марки

TechNews.bg

Банките искат ИТ фирмите да плащат за уеб-измамите

TechNews.bg

AI е бъдещето на защитата от онлайн измами

TechNews.bg

Коментари