
Глобалните доставки на телевизори ще намалеят леко през 2025 г., сочи прогноза на анализатори. Китайският пазар ще продължи да намалява с 4,8% поради недостатъчно вътрешно търсене, пазарът в Северна Америка ще остане без промяна, а в Европа ще се свие.
Десет тенденции ще характеризират пазара на телевизори през 2026 г., според прогноза на института за маркетингови изследвания AVC Revo. Ето кои са те:
Глобалните доставки ще намалеят през 2026 г.
От четвъртото тримесечие на 2025 г. въздействието на покачващите се цени на устройствата за съхранение върху различни индустрии става все по-сериозно, като някои производители планират да повишат цените на телевизорите си.
Очаква се тласъкът на пазара от Световното първенство по футбол през 2026 г. да бъде компенсиран от отрицателното въздействие на покачващите се цени на паметите, което ще доведе до спад на годишните доставки в световен мащаб.
Продажбите в Китай и Европа намаляват, в Северна Америка остават непроменени
Вътрешното търсене на китайския пазар е силно недостатъчно, като доставките намаляха с 4,8% на годишна база. Очаква се доставките на телевизори в страната да продължат низходящата тенденция през 2026 г.
В същото време доставките на телевизори в Северна Америка ще останат непроменени на годишна база през 2026 г.
Очаква се ТВ доставките в Европа като цяло да намалеят през 2026 г. По-конкретно, ще паднат в Западна Европа, но ще се увеличат в Източна Европа.
Развиващите се пазари с очаквания за растеж
В развиващите се пазари, поради голямото им население, се очаква доставките на телевизори да нараснат през 2026 г. – в Азиатско-тихоокеанския регион, Латинска Америка и Близкия изток и Африка.
Ако обаче покачващите се цени на паметта предизвикат всеобхватно увеличение на цените на целия пазар на устройства, потенциалът за растеж на развиващите се пазари, които са силно чувствителни към цените, ще бъде ограничен.
Изместване на капацитета за производство в чужбина
Тенденцията за изместване на капацитета за производство на китайски телевизори в чужбина ще продължи. Мексико се превърна в основна дестинация за марковите и OEM производителите.
Компании като TCL, Hightech, TPV и MTC имат планове за разширяване на производствения си капацитет в Мексико през 2025-2026 г.
Китайските марки продължават да се разширяват
Водещите китайски марки Hisense и TCL отчитат ръст на доставките си година след година, следвайки стратегии за разширяване в чужбина и възползвайки се от предимствата на веригата за доставки, докато останалите марки отбелязват спад в доставките и се сблъскват с трудности с рентабилността.
Финансовият отчет на Samsung Electronics за третото тримесечие от 2025 г. показва загуби, а LG Electronics търпи непрекъснати загуби от четвъртото тримесечие на 2024 г. насам.
Funai продаде северноамериканския си телевизионен бизнес, Panasonic обмисля продажба или намаляване на телевизионния си бизнес, а продажбите на Sony продължават да намаляват.
Въз основа на настоящите тенденции се очаква китайските марки да се превърнат в номер едно в света до 2028 г.
Възможни промени в Топ 5
От 2019 г. насам Samsung, LG, Hisense, TCL и Xiaomi заемат местата в Топ 5 на световните доставчици на телевизори.
Поради бавния растеж на собствения си бизнес в чужбина, Skyworth постоянно остава извън Топ 5. През 2025 г. компанията първо придоби северноамериканския телевизионен бизнес на Funai, а наскоро получи лицензионни права от Panasonic за региони извън Япония.
През 2026 г. се очаква глобалните доставки на телевизори със собствена марка на Skyworth да достигнат 11 милиона бройки, като в този момент компанията ще влезе в Топ 5 на световните доставчици.
Забавяне темпа на растеж на Mini LED и 85+ ултра-големите LED телевизори
Доставките на Mini LED и 85+ телевизори нараснаха бързо през 2024-2025 г., като китайските марки вече надминават корейските марки по пазарен дял. Очаква се мини LED телевизорите и моделите с екрани 85+ да запазят силния си растеж през 2026 г., но темпът ще се забави в сравнение с 2024 и 2025 г.
Южнокорейските марки доминират OLED пазара, спад при 8K телевизорите
Въпреки че OLED технологията има предимството на първия, доставчиците са само два: LGD и SDC. Освен това, поради значителната разлика в цените между OLED телевизорите и масовите LCD телевизори, доставките на OLED дори не достигнаха 7 милиона бройки в пика си през 2022 г., въпреки че са пазара от десетилетие.
Очаква се доставките на OLED телевизори да отбележат леко увеличение през 2026 г., достигайки приблизително 6,6 милиона бройки.
През 2025 г. доставките на 8K телевизори ще достигнат само 100 000 бройки, като Samsung държи пазарен дял от над 85%. Въпреки това, Samsung няма планове за нови 8K продукти през 2026 г. и се очаква глобалните доставки на 8K телевизори да продължат да намаляват през следващите години.
Ръст в производството на RGB телевизори
Очаква се RGB технологията да се превърне в гореща точка на пазара през 2025 г. След първоначалната комерсиализация на Hisense с UX серията, Samsung и TCL също пуснаха RGB телевизори, като прогнозните продажби за 2025 г. възлизат на 20 000 бройки.
Гамата от RGB марки ще се разшири допълнително през 2026 г., като се очаква Sony и LG да пуснат RGB модели, а глобалните доставки на такива телевизори да достигнат 500 000 бройки.
Трансформация на телевизора от пасивно устройство за гледане на видео в мобилен телефон с гигантски екран
Една от основните причини, поради които пазарът на телевизори се затруднява да постигне значителен растеж през последните години, е, че телевизорите, като пасивни устройства за гледане на видео, имат многобройни алтернативи.
През септември 2025 г. Huawei пусна на пазара Mate TV, въвеждайки за първи път мобилен чип, който превръща телевизора в „телефон с гигантски екран” и проактивен център за взаимодействие.
Тази иновация разширява сценариите на употреба от развлечения до образование и конференции, предефинирайки бъдещето на устройствата с голям екран. В дългосрочен план се очаква това да доведе до революционни промени в телевизионната индустрия.
