Nokia Siemens Networks – решения за възраждане на железопътния транспорт

Броят на пътуващите с жп транспорт нараства стремително. Влаковите комуникационни системи осигуряват по-голяма ефективност и повече атракции за потребителите.

Пътуванията с влак бележат нов възход. Важна роля за това имат авангардните комуникационни системи, които помагат на операторите да изпълняват превозите по-безопасно и точно, осигуряват по-бързи и чести влакове и създават условия за по-приятно и полезно пътуване.

Възприемани като безопасни, продуктивни, бързи, екологични и евтини, железниците изживяват своя ренесанс – например, за периода 1994 – 2008 г. броят на пътниците във Великобритания е нараснал с 60%. Това представлява 1,3 милиарда нови пътници, като до 2030 г. броят им се очаква да достигне 2,5 милиарда. Подобен феноменален ръст се предвижда навсякъде в Европа, където броят на ползващите железопътен транспорт най-вероятно ще се удвои до 2020 г.

За съжаление, ситуацията в България е съвсем различна и изисква сериозна промяна.

През територията на България преминават пет паневропейски транспортни коридора, което изисква българската железопътна мрежа да достигне европейските стандарти за ефективност и безопасност на транспорта и успешно да се интегрира в европейската транспортна система. Счита се, че общото състояние на железопътната инфраструктура налага спешни мерки за рехабилитация и модернизация в рамките на техническите и експлоатационните параметри, основно по линиите, които са част от общоевропейските транспортни коридори. Усилията се подпомагат от значителни средства по програмите на ЕС, като за тях страната ни разработва приоритетни инфраструктурни проекти и има готовност да осигури съфинансиране за изпълнението им. (По Оперативна програма "Транспорт" са осигурени 580 милиона евро за модернизация на железопътната инфраструктура – национални и трансевропейски мрежи.)

Изпълнението на приоритетните железопътни проекти ще увеличи капацитета на железопътната мрежа, ще осигури оперативна съвместимост с трансевропейската транспортна мрежа и ще премахне местата, причиняващи задръствания по основните направления. Всички тези дейности ще доведат до увеличаване на проектната скорост и намаляване на времето за пътуване. Проектите ще се изпълняват в съответствие с действащите национални и европейски стандарти за опазване на околната среда. Заложените в тях изисквания гарантират, че мрежата ще достигне високи нива на безопасност и сигурност.

„Тенденцията за възраждане на железопътния транспорт в ЕС, от една страна и изискванията на ЕС за хармонизация на националната железопътна система с трансевропейската транспортна мрежа, от друга страна, изискват спешни мерки за модернизация и усъвършенстване на българската железопътна инфраструктура. Като пионер в създаването на глобален стандарт за цифрови железопътни комуникации и лидер с 60-70% дял в утвърдените европейски пазари, Nokia Siemens Networks може да осигури същото ниво на ефективност и прозрачност в България”, заяви Дитер Ангерер, директор за България в Nokia Siemens Networks.

Нова система, утвърдена традиция

Увеличаването на пътниците се съпровожда от нарастване на техните изисквания. Сега хората очакват не просто да бъдат превозени от едно място на друго – те желаят едно приятно и ползотворно преживяване на място, където могат да работят или да се забавляват. Именно тук идва новият елемент на пътуването с влак.

Авангардните железопътни комуникации носят огромни предимства както за железопътните оператори, така и за обслужваните от тях пътници. Двигател на тези вълнуващи възможности е GSM-R. Това е стандарт за бордови влакови комуникации, базиран на глобалния успех на GSM-технологията, с която работят нашите мобилни телефони.

GSM-R е комплексна, интегрирана система за пренос на глас и данни. Тя е разработена специално за нуждите на железниците, за да им помага да се конкурират и увеличават дела си на пазара за пътнически и товарни превози. Системата осигурява надеждно функциониране на средствата за управление на влаковата композиция, разнообразни услуги за пътниците като Интернет във вагоните, информация във връзка с техническо обслужване, телеметрични данни и услуги за сигурност – и всичко това докато влакът се носи с до 500 км/ч.

С широк диапазон от напълно съвместими радиофункции, системата позволява безпрепятствена експлоатация на железопътния състав и отвъд националните граници.

Безопасността преди всичко

GSM-R е ключов елемент в плановете на ЕС за всеобща хармонизация на стандартите за сигурност на железниците. В този смисъл, тя е основа на Европейската система за контрол на влаковете (ETCS), която довежда крайрелсовата сигнализация в кабината на машиниста, управлява движението на влаковете и осигурява автоматична защита на композициите. GSM-R и ETCS са основните компоненти на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS), която хармонизира управлението на влаковете по всички железопътни системи – както в национален, така и в международен план.

По-добра във всяко отношение

Освен подобрената безопасност, системата GSM-R има редица икономически предимства, включително по-ниски експлоатационни, инвестиционни и сервизни разходи в сравнение с подобни конкурентни системи, необходимост от по-малко базови станции и използване на стандартно оборудване, което няма да остарее морално. GSM-R позволява на влаковите оператори рязко да повишат своята ефективност и оптимизират експлоатацията на подвижния състав, като едновременно с това предложат на своите клиенти влакове, които се движат по-бързо, на по-кратки интервали и при по-добро спазване на разписанието.

Освен това, на клиентите може да се предложи една екстра – достъп до Интернет от бордова WLAN, което прави пътуването толкова приятно и полезно, колкото и самото посещение на дестинацията. Заедно с възможността да информира клиентите за самото пътуване, GSM-R е привлекателна опция за тези, които са взискателни към качеството на железопътните услуги.

Далеч пред основната група

Nokia Siemens Networks е номер 1 в GSM-R решенията и активно участва в дефинирането на тази технология от началото на 90-години на миналия век. Първите три тестови GSM-R мрежи в света, както и първата експлоатационна мрежа, са дело на Nokia Siemens Networks. Този водещ пазарен опит прави системата GSM-R изцяло ориентирана към бъдещето и готова за него. Бидейки в сърцевината на работата за стандартизиране на GSM-R в продължение на повече от десетилетие, Nokia Siemens Networks разполага с отлични възможности за разработване на системи, които и занапред ще удовлетворяват постоянно развиващите се потребности на железопътните оператори. Най-актуалните и важни проблеми на отрасъла са в основата на нашата научно-изследователска програма и създадената пътна карта за разработване на продукти с основен акцент върху иновациите.

Водещи приложения

Nokia Siemens Networks също така е лидер по отношение на приложенията и услугите за железниците. Нашето решение WLAN for Trains помага на железопътните компании да подобрят управлението на своите влакове и да предложат на пътниците си уеб-базирани услуги, включително безжичен достъп до Интернет. Решението може да включва и пренос на телеметрични данни за цели като управление на подвижния състав и експлоатационния персонал, както и услуги за пътниците, например резервация на места, закупуване на билети и пътническа информация.

Безопасността в самия влак е друга гореща тема за железопътните оператори. За да отговорим на техните изисквания, ние създадохме нова, революционна система от охранителни камери (CCTV) и софтуер, която разпознава подозрителните действия и подава сигнал в командния пункт. След това наземните контролни/диспечерски служби могат да прегледат заснетия в реално време материал и да преценят какви действия да предприемат за защита на пътниците.

Ползваме се с доверие по целия свят

Всичко това нямаше да означава много, ако не бе възприето от железопътните оператори, но ние може да посочим редица референции за нашата GSM-R система. Те включват бордовата Интернет система на Thalys Trains, базирана на нашето решение WLAN for Trains, с която Thalys стана първият оператор на международни високоскоростни влакове, предлагащ истински широколентов Интернет на своите пътници. Тази и още 24 референции представляват убедителен вот на доверие в нашите решения и опит.

Коментар